Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Mit liv som billejer – fra møgspande til minivans

22BUSPix-Car1-160137.jpg
Hvis man skal leje bil på ferien, kan det godt betale sig at ofre lidt ekstra. Foto: Iris

Jeg har endnu til gode at eje en bil. En tilværelse i København med få kilometer fra hjem til arbejde og endnu ingen børn betyder, at det er svært at finde argumenterne til at forsvare det økonomisk ufornuftige valg, som en bil trods alt er.

Billejer derimod. Alt lige fra Lej et lig-vrag til diverse flytninger over GoMore-ture til sommerhuse. Og så er der alle udlandsrejserne, hvor billeje i mange tilfælde bliver aktuelt. Og oftest lidt af en privatøkonomisk pestilens. I hvert fald hvis man ikke passer på i forhold til både det, der står med småt i kontrakter, og de medtrafikanter, der står med mindre småt i trafikken.

Med tiden ændrer prioriteterne og mulighederne sig, i forhold til hvilken slags bil man lejer. Ringen blev dog alligevel sluttet denne sommer. For min første lejebil i udlandet var en minivan, og på min nyligt overståede sommerferie befandt jeg mig på ny i en minivan. Den første godt nok en Chrysler og den sidste en Citroën.

Min første gang som billejer var på en studietur rundt i USA, da jeg læste på handelshøjskolen. Vi havde en kortege af minivans til de knap 40 studerende, der var af sted, og mirakuløst skete der faktisk ingenting overhovedet med nogen af bilerne. Selv om vi både kørte gennem en tornado i North Carolina og var tæt på at blive væltet af en flok mildest talt mis­for­nøjede fans uden for Yankee Stadium i Bronx (klistermærker på bilen fra et andet sportshold fra et tidligere besøg var åbenbart rigelig årsag). Og selv om vi stort set alle var under de for forsikringsselskaber så farlige 25 år, og vi lagde mange kilometer bag os i storbyer som Detroit, Washington og New York.

18BILHEDR-155135.jpg

Studielivet var fortsat ind på det journalistiske spor, da jeg på ny befandt mig i en lejebil i USA. Denne gang på vestkysten og denne gang i den billigst mulige bil. Hvilket jeg med det samme fortrød. Man ville hellere bruge de trods alt begrænsede summer, som studielivet nu engang bød på, på oplevelser, men en ussel, ussel Chevrolet betød dog, at den samlede oplevelse led gevaldigt. En møgspand af rang, der ikke havde aircondition og ikke kunne trække på motorvejen, når det gik opad. Lidt kortsigtet, når ruten bød på Death Valleys hede og nationalparken Yosemites minusgrader og bjerge. Næste gang bliver det en firhjulstrækker, tænkte jeg.

Næh, så var der anderledes charme over den Fiat 500, der blev lejet i Toscana. Det hele passede så godt sammen. Sol, bjergveje, smalle gader og en åben Fiat. Det gik også godt til pastaen. Det var ikke en dyr bil at leje, men det var heller ikke den billigste. Og det er læren, jeg har fået som billejer. Der skal ikke gå alt for megen privatøkonomisk snusfornuft i valgene, når man er på ferie. Ikke når det kommer til mad, oplevelser eller ophold. Og heller ikke bilen.

Vær opmærksom på det, der står med småt, men tænk også over de store linjer. Det, der er med til at give minder. Den åbne Fiat var med til at gøre den ferie i Italien mindeværdig. Noget nær den bedste transportoplevelse, jeg har haft på en ferie. Hvis man ser bort fra den sejlbåd, som jeg sidste sommer var så heldig at sejle rundt på mellem de græske øer i Den Saroniske Bugt. Men det er en helt anden historie. Også privatøkonomisk.

25BILHEDR-190620.jpg

Stefan Singh Kailay er pengeredaktør på Berlingske Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen