Berlingske Business

Mercedes klar med grøn-taxa til topmødet

.
Klar til topmødet i København. Mercedes-Benz S400 hybrid ruller 2,7 km/længere for hver liter benzin sammenlignet med den traditionelle version med 3,5-liters V6-motor. Foto: Jens Høy

Mercedes-Benz har faceliftet den store S-klasse og tilføjet en hybrid-version. Dermed er bilen klar til at agere grøn taxa til det kommende topmøde.

Lad det være sagt med det samme. Hvis det ikke lige var for det diskrete ¹¹Hybrid¹¹-skilt på bagsmækken, ja så ville ingen lægge mærke til, at her kommer Mercedes-Benz første europæiske hybrid-bil.

Oplevelsen er præcis som i en almindelig S-klasse med 3,5-liters V6-motor.

Og så alligevel ikke, for med hybrid-teknik hedder køretøjet S400. Årsagen er vel, at godt nok er maskinen den sammen, men ved brug af elmotor er effekten øget med 20 hestekræfter og dermed er bilens præstationer forbedret og forbruget faldet.

Største forskel på en S350 og så denne S400 Hybrid er, at den store bil stopper motoren, så snart bilen holder stille. El-motoren bruges også, når der bremses, for på den måde lades der på batteriet og der spares lidt på skivebremserne.

Med tanke på, hvor længe tyskerne har været om at sende en hybrid-bil på markedet, kan det godt virke lidt skuffende, at bilen ikke kan rulle en eneste mester på strøm alene. Men det kan konkurrenten, Lexus LS600h heller ikke.

Hos Lexus benytter man den gammeldags nikkel-metal-hybrid batteri-teknik, mens Mercedes bruger litium-ion-typen. Det har den åbenlyse fordel, at batteriet fylder så lidt, at det kan placeres i selve motorrummet.

Længere på literen

Merprisen for en S-klasse med hybrid-teknik er 200.000 kr. i runde tal. Udover image-effekten ved at køre grønt kan Hybrid-versionen trille omkring 2,7 km længere for hver liter benzin.

ErhvervsBladet kørte 12 km/l over en strækning på godt 700 km og det skal ses i forhold til, at bilen vejer 2 ton og måler 523 cm.

Hybrid-versionen vejer i omegnen af 75 kg mere end S350 med konventionel benzin-drift og præstationerne er stort set identiske, med Hybrid-versionen som et nøk hurtigere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen