Berlingske Business

Meget at spare på ferieforsikringer

Ferie er en pebret fornøjelse. Derfor vælger langt de fleste at gardere sig med en afbestillingsforsikring - for tænk

nu, hvis man blev syg - så er alle pengene ikke spildt. Men når nu ferien er så dyr, kan det virke fjollet at betale

mere end højst nødvendigt. Det er ikke desto mindre, hvad rigtig mange danskere gør.



For selv om mange kunne

have købt bedre og billigere ferieforsikring i deres private forsikringsselskab, vælger de i stedet at tegne en ren afbestillingsforsikring,

der hvor de køber ferien. Det drejer sig for eksempel om 70 pct. af kunderne hos Danmarks største charterselskab, MyTravel.

Her betaler gæsterne uanset alder 200 kr. pr. person i ren afbestillingsforsikring for rejser i Europa. For en familie med to

børn, bliver det til 800 kr. for en uges ferie. Familien kunne i stedet have tegnet både en rejsesygeforsikring og en

afbestillingsforsikring som tillæg til deres familie-forsikring. Ikke alene ville de spare op til flere hunderede kroner, begge

forsikringer ville også omfatte udeboende børn under 21 år. Og her ville forsikringerne ikke kun gælde en

enkelt uge - de ville dække alle ferier i Europa af op til en måneds varighed i et helt år. Så hvis familien

rejser mere end én gang om året, er besparelsen virkelig til at få øje på.



- Der er penge at

hente, hvis man er lidt vågen og samler rejseforsikringerne som et års-produkt i sit eget forsikringsselskab. Så er

det underordnet, om familien rejser samlet, om det er en pakkerejse, eller om man selv har tilrettelagt turen. Der er helt frit spil,

siger Rikke Petersen, skadeleder i rejseforsikringsafdelingen i TopDanmark.

Sætter selv prisen

De store prisforskelle

skyldes efter hendes opfattelse, at de ældre rejseforsikringsselskaber tidligere har været ene på markedet og derfor selv

kunne sætte prisen. Først for et par år siden er de almindelige forsikringselskaber begyndt at tilbyde konkurrerende

forsikringer.



- Der er ingen grund til at klatte pengene væk. Dem kan man lige så godt bruge på ferien i stedet

for at forære dem til bort, siger Morten Westergaard, økonom i Forbrugerrådet, der opfordrer forbrugerne til selv at

være opmærksomme:



- Det ville ellers være god skik, at rejseselskaberne spurgte til forbrugerens forsikringsforhold,

men det er ikke i selskabernes interesse, så det gør de ikke, siger han.



Ni ud af ti danske husstande har i dag

en familieforsikring, og noget tyder på, at flere og flere er ved at få øjnene op for den mulige besparelse, der

ligger i at tegne en tillægsforsikring, som også dækker ferierejser.



- Vi kan godt mærke, at vi er i

hård konkurrence med andre forsikringer, og vi overvejer, om vi skal ændre vores produkt. Det er vigtigt, at vi tilbyder

vores gæster dét, de vil have, siger Hanne Legaard, økonomidirektør i MyTravel.







Berlingske

Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen