Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Masser af GTI for pengene

Efter en lidt stille periode er GTI-bilerne tilbage i gadebilledet. De hedder ganske vist ikke GTI mere men opskriften er stort set

den samme: Familie-modeller med store hjul, stiv affjedring og godt med hormonbøffer i motorrummet.



Før i tiden

var dette koncept også krydret med smålummer styling i form at spoilere og andet ''karrosserituning''. Men i dag er billedet

af GTI-bilerne ikke så entydigt. De fleste er faktisk forholdsvis diskrete, men det skyldes nok også at de ''almindelige''

modeller med mindre motorkraft får stadig større hjul.



Tidligere tiders 13 og 14'' i Golf-klassen er på volumenmodellerne

afløst af 15 & 16 tommer osv.

Navneforvirring

Hos spanske Seat har man fået rigtig meget ud af VW''s Golf-platform,

der bærer en stribe biler med både Audi-ringe, Skoda-emblem og VW-logo.



Med til billedet af Seat Leon hører

dog en solid omgang navneforvirring - især når det gælder de sportslige varianter. Jeg skal ikke forsøge

at opremse de mange forskellige navne som topmodellerne af Leon har haft. Kun konstatere, at ugens testbil er en Seat Leon Top Sport

1,8 20VT. Bag dette navn gemme sig en 180 hestes forhjulstrukket turbo-GTI til en pris af 296.995 kr. Vil man have flere kræfter

er der en Top Sport med 2,8-lites V6''er og 4-hjulstræk og endelig kan Cupra modellen stadig fås. Nu hedder den Cupra R

og har 210 heste fra VW''s rugbrødsmotor på 1,8-liter - i grundopbygningen identisk med den der ligger i denne Top Sport

1,8 20 VT.



Det sportslige ved bilen understreges allerede ved første blik. Store 17'' fælge med brede 225/45-dæk

er krydret med dobbelt afgangsrør og lidt diskrete spoilere i kombination med sportsundervogn. Resultatet er et dynamisk udseende

og en forventning om at denne bil er underholdende at være bag læderrattet i.



Allerede i det sekund nøglen

drejes stiger forventningerne et lille nøk. Tonen er dyb og bastant og motorgangen rolig. Jeg skylder måske lige at sige

at sportssæderne er et godt kompromis mellem komfort og så even til at holde kroppen fast, når det går stærkt

ind i en kurve. Instrumenterne følger i sagens natur det gængse Leon-lay out. Dog er instrumenterne på hvid baggrund.

Hvorfor det egentlig opfattes som mere sportsligt kan måske være svært at gennemskue, men det er jo let at aflæse,

selv om eksempelvis omdrejningstælleren ikke er så vigtig i denne mellemkraftige turbo-bil.



Turbo-teknikken er efterhånden

perfektioneret på en sådan måde, at man egentlig ikke tænker så meget på det. De 180 hestekræfter

udvikles forholdsvis jævnt og fornemmelsen er, at motoren flytter bilen som var den trukket af en stor blød elastik.



Der

er hele tiden kræfter nok og modsat en hidsig ''racermotor'' der skal have masser af omdrejninger er bilen let at køre

fordi den er så elastisk. Du kan med andre ord køre dovent og skifte mellem 1.,3., og 5.gear og stadig har kraftreserver

nok til at rykke med trafikken uden at skulle geare ned. På den måde kan det også blive afslappende at køre

en sportslig bil som denne. For skrapheden fejler bestemt ikke noget.



Leon har masser af greb med forhjulene. Det er imponerende

så fint bilen evner at holde forhjulene i ro og istedet overføre de 180 heste lige ned i asfalten.



Samtidig er

kræfterne meget nemme at dosere, så de lige præcis passer. Det giver sammen med et hurtigt og direkte styretøj

en herlig bil der flytter sig instinktivt på vejen og samtidig bevarer karrosseriet i et kompetent greb. Oven i denne herlige

køreoplevelse skal lægges en meget fin retningsstabilitet, hvilket også gør bilen god til lange stræk

på motorvej. Imponerende hvad Seat har fået ud af samme teknik, der bærer søsterbilen, Golf GTI, der jo i

sin tid var med til at starte GTI-feberen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen