Berlingske Business

Marketingstunt eller en genial måde at have bil på?

01busNew_Peugeot_308_SW_sty.jpg
Den første bil, der kan leases på en ny måde, er en Peugeot 308 SW med 120 hestekræfter og dieselmotor. Men Peugeot har flere modeller på vej. PR-foto

En ny måde at have bil på er opstået på det danske bilmarked under det kryptiske navn mix-leasing. Berlingske Business’ finansredaktør Peter Nyholm ser nærmere på fænomenet, som lugter lidt af marketingstunt.

Der er rigtig mange måder at have bil på i Danmark. Ud over at have egen bil eller firmabil vælter det ud med nye begreber som privatleasing, split-leasing, flex-leasing og nu også mix-leasing, som Peugeot har fundet på.

Personligt har jeg kigget på dem alle både som dybt engageret bilentusiast, men også som tidligere biljournalist og som finansjournalist og redaktør.

Én ting er sikkert. Det gælder om at holde tungen lige i munden i denne nye leasingverden, som er blevet relevant på grund af de høje danske registreringsafgifter. For nogle af formerne er mere spekulative end andre.

Privat-leasing er den simple leasing af en ny bil hos en bilforhandler i en periode på et til tre år. Eneste mulige faldgrube er, hvis man har skrammet bilen, eller junior har spildt på sæderne. Så venter der dig ofte en større ekstraregning ved aflevering af bilen.

I split-leasing deler arbejdsgiver og bilens bruger leasing-ydelsen, alt efter hvor stort behov du har for at bruge bilen privat. På den måde sparer du på firmabilbeskatningen.

25BUSPix-Mini.jpg

Flex-leasing er leasing af en brugt specialbil – typisk hentet i Tyskland, hvor der betales lavere afgift, fordi bilen har nogle år på bagen og derfor fås til en lavere værdi hos Skat. Det fungerer bedst, hvis det er en bil, som har et stort værditab. Er der derimod tale om en sportsvogn, som næsten er værdifast, er det mindre aktuelt.

Ved flex-leasing er det ikke tilladt at købe og indregistrere bilen efter endt leasingperiode. Og det er en af årsagerne til, at jeg selv har undgået denne model ved import af en brugt bil fra Tyskland. Dels er det dyrt, dels hænger man selv på risikoen ved gensalg af bilen.

Men det har Peugeot fundet en vej uden om via mix-leasing, som er et nyt koncept, hvor man kan lease en ny Peugeot 308 sta­tioncar med 4.995 kroner i udbetaling og derefter betale 2.995 kroner om måneden ved et kørselsbehov på 15.000 kilometer om året.

I sig selv ikke en dårlig pris for leasing af en relativt stor bil. Men efter et års endt leasingperiode har du ved mix-leasing nu mulighed for at købe bilen.

Ikke til den fulde listepris på 294.000 kroner, men fratrukket de 41.000 kroner, man i alt har betalt i løbet af det første år. Det vil sige, at bilen kan erhverves kontant for 252.000 kroner.

Man kan også vælge at købe bilen og finansiere den via Peugeot uden udbetaling. Det koster 3.985 kroner pr. måned i otte år. Det betyder selvfølgelig, at man får en ni år gammel bil, som er betalt.

Men omvendt betaler du også 990 kroner mere om måneden for den plus omkostningerne til den løbende drift. Og så er det da mere fristende at lease en ny bil igen efter et år, selv om det kræver en ny udbetaling.

Eller alternativt købe nyt fra begyndelsen og efter at være gået på opdagelse for at finde en rabatvillig forhandler med flere billige demobiler på lager.

Så umiddelbart virker Peugeots mix- leasing mere som et markedsføringsstunt end en reel ny leasing-fidus.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen