Berlingske Business

Mange strømme små gør en stor drage

stefan

KLUMME. Berlingske Business' journalist og privatøkonomiske redaktør, Stefan Singh Kailay, ser nærmere på den efterhånden omfattende portefølje af abonnementer på alt fra streamingtjenester, månedsmagasiner og fitness, som han har fået opbygget.

Jeg har en indrømmelse; Jeg kan godt lide drager.

Mere specifikt er jeg i lighed med rigtigt mange andre verden over fanget ind af TV-serien »Game of Thrones«, og kvaliteten af dramaet og fortællingen i netop den serie er den altovervejende årsag til, at jeg gladelig betaler 89 kroner om måneden til HBO for at kunne følge med i kampen om magtens omdrejningspunkt – jerntronen – i den fiktive verden.

114384412.jpg

Men i denne streamingaktiverede flimmerkasses guldalder er der så meget andet, man også gerne vil lade sig blive opslugt af og kunne snakke med om til frokosten på arbejdspladsen.

Lokkemaden hos Netflix har i flere år været det politiske drama »House of Cards«, og selv om Donald Trump kan siges at have overhalet den series absurditet indenom, ryger der fortsat også 89 kroner af sted til det abonnement.

pix-Apple

Amazon Prime er endnu ikke føjet til porteføljen, men der er da bestemt også serier i den amerikanske teknologikæmpes udbud (45 kroner om måneden), der lokker. Nå, ja; Apple er i øvrigt også begyndt at producere TV-serier, så måske man skulle begynde at abonnere på den kanal (99 kroner om måneden) ud over de månedlige syv kroner, der for nuværende ryger af sted for ekstra plads i den virtuelle sky – så kan man også i samme ombæring få den musik, som man ikke får gennem Spotify (99 kroner om måneden).

På sigt kommer også Facebook og Google på banen med deres bud til underholdningsalteret. Og Disney meddelte for nylig, at man trækker sig fra Netflix for at etablere sin egen streamingtjeneste.

US-ECONOMY-RETAIL-BLACKFRIDAY

Indrømmet, det er ikke store beløb, og ikke i sig selv noget, der vælter husholdningsbudgettet. Men ikke desto mindre kan de små beløb løbe op i en nogenlunde betydelig udgiftspost, når den ene streamingtjeneste bliver lagt til den anden, tredje og fjerde abonnements­tjeneste, som efterhånden har hobet sig op.

Det kan godt være, at man aldrig har haft større valgfrihed, og at der nu er alternativer til det tidligere statsmonopol og den efterfølgende stavnsbinding i form af den store TV-pakke. Men den store valgfrihed koster, hvis man vil have det hele med.

Streaming

Oveni kommer det sunde alternativ til tiden tilbragt med Netflix og HBO i sofaen, nemlig fitness-abonnementet (238 kroner om måneden). Samtidig går der også omkring 120 kroner om måneden til at kunne være en aktiv del af underholdningen, når vennerne mødes for at spille fodbold på syvmandsholdet i DBU Københavns regi. Euroman-abonnementet til 70 kroner om måneden fuldender underholdningsspektret i hjemmet. Og så taler vi ikke engang om den store TV-pakke eller licensen.

pix-Netflix-fjernbetjening

Investeringseksperter taler ofte om at have en balanceret portefølje, når det handler om formuepleje, og det vil jeg i al spøg mene, at jeg har, når det kommer til de abonnementstjenester, der underholder mig til hverdag og i weekender. Men jeg er også opmærksom på, at det er ved at tippe. De mange bække kan trods alt og trods behovet for underholdning blive til en for stor å. Drager eller ej.

Min nabo foreslog mig for nylig, at vi skulle dele et kaffeabonnement, hvor man mod endnu en lille bæk af kroner hver måned fik en ny sending kaffebønner af forskellig, særlig oprindelse. Der fandt jeg grænsen, og det blev en bæk, jeg ikke skulle krydse.

pix-Facebook-TV

Stefan Singh Kailay er privatøkonomisk redaktør på Berlingske Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen