Berlingske Business

Mærkevarer koster mere

Det er ikke mange år siden, at en Polo blev betegnet som en minibil, men i takt med at bilerne er vokset er en bil i Polo-størrelse

nu reelt anvendelig som mindre familiebil.


Om få uge har Ford deres spiller i klassen klar i form af en spritny Fiesta,

der bliver lige så dyr som Polo. Så set med de øje kan jeg godt forstår hvis der bliver rift om den lille

Citron C3 som denne duel drejer sig om. Udgangspunktet for denne duel er ganske enkelt følgende spørgsmål: Er

Polo små 34.000 kr. mere værd end en C3?



Design

Når de to biler holder side om side virker Polo mindre.

Den er lavere og C3 ser næsten en halv klasse større ud, mens den står og gør sig til med sit herlige udseende,

der kombinerer gode linie med et


friskt og uhøjtideligt pust. Jo Polo virker lidt kedelig sammenholdt med Citrons, men

på den anden side så er der nok ingen tvivl om at Polo''''''''''''''''ens forsigtige formgivning er ganske langtidsholdbar. Når

du kigger på gamle Polo''''''''''''''''er er du ikke i tvivl om hvilken bil det er. På den måde er der genkendelighed flere generationer

tilbage. Det har C3 ikke rigtig. Det skulle da lige være, at på en eller anden måde giver 2CV-asociationer og sjovt

nok giver den buede A-stolpe en vis fornemmelse af den gamle ''''''''''''''''''''''''''''''''boble'''''''''''''''''''''''''''''''' (VW Type 1).



Pris

Polo er dyr, men sådan er

det med mærkevarer og man kan derfor sige at Polo koster så meget fordi kunderne er villige til at betale meget for en mærkevare,

med alt hvad det medfører af image og stil. Citroen
s C3 koster som 1,4 Prestige 144.990 kr. Det er en rigtig god pris for så

veludstyret en bil og der går nok ikke længe inden Citron EU-harmoniserer C3''''''''''''''''s priser. Men det kan de også roligt

gøre, for der er langt op til både Polo og så den kommende Ford Fiesta, der i runde tale koster som Polo.


Polo''''''''''''''''en

står i 178.889 kr. incl. den Plus-pakke, der rummer en række god udstyrsdetaljer.


Med Plus-pakken bliver Polo ikke

noget udstyrs-orgie, men den indeholder fine detaljer og er langt fra tidligere tideres skrabede basis Polo''''''''''''''''er.


El-drift på

sideruderne foran, varme i sæderne og kørekomputer taler sit eget sprog. Det eneste jeg savnede var en fjernbetjening

af centrallåsen, men en sådan fås billigt til eftermontereing. Polo''''''''''''''''en på billederne er udstyret med alufælge,

der ikke er med i Plus-pakken, der koster 5000 kr. Et blik på Polos pris på ekstraudstyr afslører, at det koster

rigtig dyrt, hvis man vil ofre penge på airconditionering. Listeprisen for et fabriksmonteret aircondition er ca. 25.000 for

et manuelt anlæg og hele 34.000 kr. for et fuldautomatisk. Her er Polo ude af trit med konkurrenterne. Det kan derfor godt betale

sig at få eftermonteret et anlæg. Hos importøren af Dia-via-anlæg oplyser man, at AC til den nye Polo forventes

på markedet i løbet af juli/ august. Prisen forventes at blive 17.500 kr. incl moms og montering.





Indretning

Der

er en verden til forskel på fornemmelsen i de to biler. C3 er lys og højloftet og specielt omkring forsæderne er

der masser af plads og luft. Omvendt i Polo. Indretningen er holdt i mørke farver og foran er Polo smallere over skuldrene.

Sæderne i Polo er klart de bedste idet de støtter bedre. C3''''''''''''''''s forsæder mangler efter min rygs opfattelse lidt støtte

og er for flade, men de kan ligesom i Polo justeres op og ned. Polo''''''''''''''''s er lettest at indstille. Begge biler har rat, der kan indstilles

i både højde og rækkevidde. Det betyder, at alle størrelser kan finde sig tilrette i bilerne.


Interiøret

i C3 er domineret af runde former og store flader. Speedometeret er digitalt og ovenover i et smalt bælte ligger en svært aflæselig

omdrejningstæller.


Det digitale ''''''''''''''''''''''''''''''''flip'''''''''''''''''''''''''''''''' gælder også visning af vandtemperatur og benzin, hvor den klassiske

visernål er erstattet af farvede klodser, der tændes eller slukkes. Det er den slags der ser smart ud i en brochure, men

som i praksis mere er gimmick end fremskridt.


Polo følger heldigvis den klassiske opskrift med gammeldags viserinstrumenter.

Ikke meget spræl men sagligt og let af aflæse. Finishen i Polo ligger selvfølgelig over Citroens. Det er blandt

andet derfor bilen er dyrere, men dermed ikke være sagt at C3 virker tarvelig. Bestemt ikke. Plastoverfladerne er mange steder

en anelse nopret og samlekvaliteten er pæn. Men der er hård plast over det hele.


På bagsædet disker begge

biler op med hovedstøtter og 3-punksseler til 3 personer. Når det gælder rummelighed skuffer C3 en anelse.


For

selv om bilen udefra ser størst ud er bagsædet bedst i Polo''''''''''''''''en. Ikke alene er siddehynden højere med alt hvad

det indebærer af komfort men pladsen til knæene er også bedst i Polo''''''''''''''''en, der kun må se sig slået, når det

gælder bredden. Her er der mest plads i C3. Tre voksene kan til nød sidde på bagsædet for en kort bemærkning.

For begge biler gælder, at ryghynden er ganske stejl for at give mest mulig plads i bagagerummet.


Bagagerummet i C3 er

forsynet med hvad Citron kalder Modubord. En ganske fiks opfindelse, der gør, at rummet kan indrettes efter behov og når bagsædet

lægges ned forbliver gulvet plandt ved hjælp af Modubord.


Men ingen fordele uden ulemper. Moduboard er et klap-bart

ekstra gulv og det kræver understøttelse i form af punkter og disse understøttelsepunkter stritter ud i rummet

og gør, at det eksempelvis bliver mere besværligt at få en barnevogn ind og ud af bagagerummet. Igen er Polo klassisk.

Her er ingen smart detaljer men istedet en pæn finish i et helt regulært rum. Og så lige den detalje som Polo-ejeren

kan glæde sig over gang på gang. Bagklappen skal blot lige slippes, så lukker den med en overbevisende lyd og funktion.



Egenskaber

Begge

biler stiller med 75 hk. Citrons motor virker umiddelbart som den stærkeste, men når det gælder evnen til at trække

fra bunden er Polo''''''''''''''''en bedst. Den evner at trække sig selv op fra ganske lave omdrejninger uden at kny og den har ikke det fjerneste

mod mange omdrejninger. Polo-motoren støjer lidt mere end Citrons men ved ganske almindelig kørsel er der ikke den store

forskel på de to motorer. Gearkassen er bedst i Polo, der dog stadig slæber rundt på en gammel VW-skavank i form

af en koblingspedal med et tilkoblingspunkt der ligger alt for højt.


Polo har den blødeste undervogn og det betyder

ganske meget krængning, hvis du lægger pres på bilen. C3 kører mere fladt og er lidt strammere sat op uden

det dog går ud over komforten. Totalt set slipper Polo''''''''''''''''s undervogn dog bedre fra opgaven med at si vejens ujævnheder

fra men det hænger også sammen med lyden fra undervognen. Polo er bedre støjisoleret. Et check i bagdørene

viser, at Citron
n ikke har ofret så meget omhu på gummilister som VW. Resultatet udebliver ikke. Skarpe ujævnheder

sender mere støj ind i C3-kabinen, der samtidig har en lille tendens til at instrumentbordet kan begynde at knirke let. Polo

tager alle ujævnheder uden at karrosseriet ryster og selv med fire personer og fuld oppakning er der ikke noget ''''''''''''''''''''''''''''''''småbil''''''''''''''''''''''''''''''''

over affjedringen.


Begge biler benytter nye moderne elektroniske servostyringer. Resultatet er overbevisende for begge biler

og det står hermed klart, at de værste børnesygdomme med denne teknik er overstået.





Konklusion

Selv

om Polo med komfort-pakken er ganske veludstyret er Citron grundlæggende lidt bedre udstyret. Det ses bl.a i detaljerne såsom

den fjernebetjente c-lås og ved at forsæderne har lommer på ryggen. Eneste svipser i C3-kabinen er den manglende

el-indstilling af sidespejlene. Ellers er bilen meget komplet udstyret til prisen. Polos kvaliteter ligger i detaljerne og i finishen.




Små eksempler er skufferne under forsæderne, som er en del af Plus pakken. Skufferne er foret med blødt gummi,

så genstande ikke rutcher rundt og larmer.


Et andet eksempel et motorhjelmen, der åbner let og elegant på

dæmper.


Polo vinder duellen selv om den er dyrere i indkøb. Kombinationen af motor, undervogn og gearkasse er meget

harmonisk og bilen virker utrolig helstøbt og solid.


C3 virker lidt ''''''''''''''''''''''''''''''''tyndere'''''''''''''''''''''''''''''''' i undervognen ikke mindst fordi den er

knap så godt støjdæmpet, og C3 giver først og fremmest meget bil for pengene.


De ekstra penge Polo

koster, er formentlig givet godt ud og når man kaster et blik på brugtpriserne for tidligere Polo er man ikke i tvivl

om at også den nye Polo vil give en god indbytningspris, når den til sin tid skal byttes ind.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen