Berlingske Business
09:45Analysehus: Derfor vil efterspørgslen på olie falde

Luksus fra Skoda uden den helt store fantasi

(SEVILLA) - For meget Passat og for lidt fantasi. Sådan er det først indtryk af den nye over-Skoda. Navnet er Superb,

og med denne limousine bevæger husmandsmærket sig for alvor ind på nyt territorium.


Billigste model kommer

formentlig til at koste en bønne over 300.000 kr., og med så høje priser er man nødt til at stille spørgsmålet:

Hvem henvender bilen sig til? Superb har godt nok 10 cm akselafstand mere end det tekniske Passat-ophav, men i praksis er der ingen,

der har brug for mere benplads end i den rummelige VW Passat. Det skulle da lige være ministre - og det er da også tydeligt,

at Superb er et oplagt hjemligt minister-alternativ til BMW''s 7-serie. Men til almindelige mennesker byder bilen blot på ekstra

benplads ved bagsædet.


Under præsentationen forleden i Sevilla havde værterne travlt med at lægge masser

af luft til søster-køretøjet, Passat. Det er helt tydeligt, at man med alle midler forsøger at nedtone

slægtsskabet med Passaten. Men faktum er, at 80 procent af Superb er Passat. Passat-ligheden forsvinder dog om et par år:

På Frankfurtudstillingen i 2003 præsenterer VW efter alt at dømme den nye Passat. Den lægger afstand til

det nuværende design ved brug af stiltræk fra den store VW Phaeton.


Når Superb skuffer, er det først

og fremmest, fordi designet er alt for meget Passat. Både udvendigt og indvendigt. Det kan undre, at Skoda ikke har fantasi

til at vove lidt mere. Godt nok er købere til biler i denne klasse mere konservative. Men når man ser, hvordan både

Octavia og Fabia er anderledes i formgivningen end de tilsvarende kusinebiler fra VW, er Superb en formgivningsmæssig fuser.


Hvis

man fratrækker bilens øgede akselafstand, er top-Skodaens silhuet fuldstændig Passat, og i kabinen er det kun typografien

i instrumenterne, der er Skodas eget. Resten er de velkendte stumper fra VW/Audi-hylderne.


Superb bliver bygget på en ny

fabrik opført i Kvasiny. Der er tale om et fuldt galvaniseret karrosseri, og Skoda giver ti år rustgaranti. Fabrikken bygger

150 stk om dagen og vil senere kunne udbygges, hvis Skoda beslutter sig til en stationcar-version. Officielt eksistere der ingen planer

for en stor stationcar, men måske ville den ikke være så tosset. I år venter man at sælge 22.000 stk,

og næste år øges forventningerne til 34.000 stk. Jo, Skoda mener bilen seriøst. I første omgang vil

bilen kun kunne leveres med forhjulstræk.


Superb måler hele 480 cm, og med en akselafstand på 280 cm skal bilen

ud i konkurrence med de etablerede. På det danske marked regner importøren med at de dyrere udgaver af Ford Mondeo, Renault

Laguna og Citroen C5 bliver konkurrenterne sammen med bilerne i klassen lige over. Det vil bl.a. sige Peugeot 607 og Opel Omega samt

Volvo S60/80.


På vejen overbeviste Superb med en god retningsstabilitet. Men den lange akselafstand stiller øgede

krav til stivheden, og her føltes det som om, at bilen lige manglede det sidste. På meget hullede veje magtede undervognen

ikke at fjedre hurtigt nok, og det kneb med at bevare roen over karrosseriet.


Rummeligheden i Superb er først og fremmest

kommet bagsædet tilgode. Her sidder man med plads til krydsede ben og med mulighed for fodstøtte. En anden mulighed er

et passagersæde, hvor man kan fælde en del af ryggen tilbage, hvorved der bliver et hul i sædet. Har kan bagsædepassageren

så stikke benene igennem for ophøjet afslapning. En sjov detalje, som vi ikke har set før. En anden unik Superb-detalje

er et paraplyrum i sidearmlænet på bagsædet. Rummet er drænet og derfor kan man roligt lægge en våd paraply

i rummet!


Udstyrniveauet for de danske modeller ligger ikke helt fast endnu. Opdelingen bliver Classic, Comfort og Elegance med

Elektronisk Stabiliteteskontrol(ESP) og manuel airconditionering som en del af det høje standardudstyr i Classic.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen