Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Luksus at powerfokusere i bilen under Paris Dakar

Det ligner en sciencefictionfilm. Det er så intenst. Man sidder og ryster i stolen, som om man var i en rumkapsel eller sad

i et raflebæger. Sten så store som knytnæver knalder op under bilen. Man spænder i hele kroppen, mens bilen ryster.


Sådan

fortæller kreativ direktør Søren Kjær for IT-firmaet In2media, der fornyligt er vendt hjem efter at have

kørt Paris Dakar sammen med den tidligere jægersoldat Nicolai Molkte-Leth, der mener, at turen har lært ham at

fokusere.


- Min hverdag er meget fragmenteret af møder, telefoner, hundredevis af e-mail, indkøb i ISO og biografture

med kæresten. Derfor føler jeg, at jeg har været priviligeret, at jeg i 18 dage kun har tænkt på én

ting. Kørt i ørkenen, boet i et telt på en luftmadras. At være så koncentreret om én ting har

givet tid til at tænke, siger Søren Kjær, der fastslår, det det har været meget anderledes i forhold

til den digitale hverdag med den digitale kommunikation af reklamer, tv, håndholdte kameraer, internet, bærbare computere

og palmpilots.


Nicolai Moltke-Leth er enig.


- Som forretningsmand skal jeg hele tiden fokusere. Bearbejde informationer.

Hvad er væsentligt, og hvad er uvæsentligt i forhold til mit mål. Paris Dakar har været med til at gøre

mig skarpere som person. Når man 100 procent tænker på én ting hver morgen, når man vågner og

hver aften, når man går i seng, så lærer man at fokusere på det væsentlige. Herhjemme har jeg

ti bolde i luften - og skal stadig huske, hvad der er mit mål, siger eventyreren, der lever af at holde foredrag og kurser for erhvervslivet

i at turde at flytte grænser og bruge sit ukendte potentiale.

Født til løbet

Drømmen om Paris Dakar

har været en drøm for Nicolai Moltke-Leth siden 1995, og sidste år kørte han med en anden makker og smadrede

bilen på 11. dagen - ørkenen fik sejret. Men i år var forretningskollegaen Søren Kjær klar til at

forsøge eventyret.


- Søren var i stand til at løfte pengene til projektet, fordi han er så entusiastisk.

Han havde også gode kontakter til at få skaffet de 1,3 mio. kr., han er ambitiøs, hårdtarbejdende og har

viljen og lysten. Plus at han nærmest er født ind i branchen, siger Nicolai Moltke-Leth om sit valg af makker.


Søren

Kjær er søn af firmaet Kjær & Kjær, der netop sælger firehjulstrækkere til den 3. verden.


Selv

fremhæver Nicolai Molkte-Leth sin tid som jægersoldat, hvor han lærte aldrig at give op.


- Vi kan langt mere

end vi tror - og jeg overrasker hele tiden mig selv. Jeg har også fået en selvdisciplin, også når tingene

er sure. Jeg har lært at sætte tingene i perspektiv, så jeg ved, hvad jeg skal gøre for at nå mine

mål, fastslår han.

Hårdere end at køre

Et eksempel på, at Nicolai Moltke-Leth har overrasket sig

selv, er, at han for andet år orkede at samle sponsorer. I år blev det til 1,3 mio. kr., selvom 11. september gjorde,

at danske virksomheder var tilbageholdende.


- Det er et helvede. Det er hårdere at samle pengene end at køre Paris Dakar.

Sidste år sagde jeg ellers, at jeg aldrig ville gøre det igen. Vi forsøgte med over 300 virksomheder - og de ti

valgte at sponsorere os. Men jeg ved heldigvis, at selvom virksomhederne siger nej fire-fem gange, så kan de alligevel ende

med et ja. Jeg er blevet en led sælger. Hvis man selv tror på, at en ens projekt er det bedste, så skal man nok

få overbevist folk -også selvom det ser sort ud, siger Nicolai Moltke-Leth, der ikke er sikker på, at han vil stille

op til Paris Dakar næste år. For det at skaffe sponsorer trækker for mange tænder ud.

Drømmen

Og

det endte godt. En imponerende 25. plads for de to amatører. Især taget i betragtning, at de professionelle teams havde

budgetter på 50-100 mio. kr.


I dagbogen fra den 27. december hedder det: "Klar til deltagelse i verdens hårdeste

rally. Næsten 10.000 km på 17 dage igennem Frankrig, Spanien, Marokko, Mauretanien og Senegal.


På trods af

temperaturer på frysepunktet samt regn i stride strømme er Arras på kogepunktet. Det vrimler rundt med mennesker,

som skal se dette sindssyge cirkus, som er kommet til byen for atter at forlade den igen om mindre end 24 timer. Byen er invaderet

af diverse køretøjer taget direkte ud af filmen "Mad Max". Underlige prototyper og hybrider af biler, firehjulede

motorcykler og kæmpemæssige lastbiler, som rummer en skræmmende mængde hestekræfter. Alle så forskellige,

men alle med én drøm - drømmen om at gennemføre Paris-Dakar. At vinde dette løb er forbeholdt de

meget få. En drøm, vi kun ville kunne nå, hvis alle andre udgik."

Tillid i team

Søren Kjærs

firma har fulgt eventyreren Nicolai Moltke-Leth på flere ekspedition med web-sider - og derfor var han oplagt at spørge.

Selvom de er to modsætninger.


Nicolai Moltke-Leth er kendt fra DR-dokumentaren "Eliten" og som tv-vært på

"71 grader Nord". Jægersoldat, bjergbestiger og inkarneret vovehals. Mens Søren Kjær tidligere har været

musiker og militærnægter.


Det kræver en grundlæggende rally-uddannelse, så de to har brugt det sidste

halve år på intens træning. Både ved at stille op til samtlige rallyløb i Danmark og ved at træne

med dygtige folk i skovene i Sverige.


- Det kræver virkelig, at man kan arbejde sammen i et team, at man har tillid til

hinanden, stoler på hinanden og kommunikere godt, siger Søren Kjær.


Kørerne skiftes til at køre

og navigere. Der skal være 100 procents koncentration.


- Man har et GPS-system i bilen, men det er ikke som i den rige

onkels bil, hvor den fortæller, at man skal dreje til højre i det næste kryds. Det er slet ikke så detaljeret,

forklarer Søren Kjær.

Krise gør stærk

Selvom de begge er ledere til daglig, var det ikke svært

at få koordineret livet i bilen. En 4WD Toyota Landcruiser med 165 hk og en mængde specialudstyr.


- Fordi vi begge

er vant til at føre slagets gang, så var vi effektive til f.eks at få repareret bilen. For det er uhyre vigtigt,

at man tager aktion, når der skal skiftes luftfilter, olie, have tjekket bremseslanger og så videre. Koordinering og ansvarsbevidsthed

er nøgleordene, mener Søren Kjær.


Det danske team ATEA-IBM oplevede også det tragiske, at holdet chefmekaniker

blev slået ihjel - og det splittede teamet af de seks biler, der var tilbage ud af 16. Fordi hele serviceteamet nærmest

var

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen