Berlingske Business

Linda P: »Man bliver simpelthen dum af at tjene penge. Også på det menneskelige plan«

linda p
Linda P, komiker, fortæller i denne uges afsnit af »Dine Penge« om en tid, hvor hun var bevidst inkompetent og havde ondt i maven over sin økonomi. Foto:

Komikeren Linda P fortæller i denne uges afsnit af »Dine Penge« om de økonomiske knubs, hun fik, da hun lige pludselig begyndte at tjene mange penge.

»Da jeg brugte allerflest penge, jeg ikke havde. Der fik jeg min største erfaring. Det er med penge som om, at man lige skal flytte hjemmefra og blive voksen for anden gang.«

Linda P debuterede ved DM i stand-up i 2004, hvor hun fik en andenplads, og få år efter turnerede hun landet rundt med oneman-shows. Det gav komikeren ikke bare mange penge, men også lærepenge, som hun forklarer det i denne uges afsnit af Berlingske Business' podcast »Dine Penge«.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

»Da jeg først begyndte at tjene penge ved standup, var det jo job, hvor man får 30-40 kilo som B-indkomst. Det skal man selv indberette, og det var enormt kedeligt. Så det gjorde jeg ikke. En begynderfejl. Så der brugte jeg en masse penge. Og så havde jeg ellers et sammenbrud to gange om året, hvor der kom de her store skattesmæk på 300.000-500.000 kroner,« siger hun.

Komiker, hold dig til din læst

På et tidspunkt havde hun »bare ikke flere penge« og nåede faktisk dertil, hvor hun var nødt til at flytte fra en lejlighed og sove på en sofa hos en ven. Men så mødte hun ved et tilfælde en revisor, som sagde »hvad med at betale nogle penge for at få flere penge«.

»Det havde jeg meget svært ved at forstå. Det var meget dyrt med en revisor. Men lige pludselig fandt hun alle mulige ting, som sparede mig penge. Det giver god mening, at jeg tager mig af det kreative, som jeg kan finde ud af, og så ellers betale en, der har en uddannelse inden for penge, som har styr på det. Jeg lærte, at det kan rigtig godt betale sig, at man holder sig til sine egne spidskompetencer.«

Revisoren hjalp Linda P med at udarbejde et system, som et alternativ til det liv, hun levede »med ondt i maven«.

»Nu er der et kæmpebeløb, der bliver udbetalt til skat og moms - stort set det hele - og så får jeg ligesom min løn hver måned, som jeg kan anbefale enhver ung selvstændig iværksætter at gøre det,« siger hun og tilføjer om alternativet:

»Det var helt vanvittigt. Hvis jeg havde glemt min cykel et andet sted, så købte jeg en ny. Det er der, vi er, med mit forhold til penge på daværende tidspunkt.«

Michael Møller

Bevidst inkompetent

Hun indså på den hårde måde, at hun var nødt til at sætte tæring efter næring. Hun tror, man skal have fået nogle økonomiske slag i nyrerne, før man bliver mere fornuftig.

»Man bliver simpelthen dum af at tjene penge. Også på det menneskelige plan. Man glemmer ligesom at sætte pris på at finde en femmer i sofaen og sådan noget. Jeg holder mig… Altså, jeg var bevidst inkompetent dengang, jeg vidste godt, det ville gå galt. Men nu holder mig med vilje ydmyg. Jeg bor i en lille toværelses på Vesterbro med en husleje til 4.000, og så kører der ligesom en opsparing af det af sig selv. Så kan jeg være sloppy, når jeg er i mål og bliver gammel.«

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen