Berlingske Business
17:42

Lind strøm af paradoks-biler

Der bliver færre og færre steder, hvor det er tilladt at køre i terænet. De er livsfarlige for fodgængere. Hastighedsgrænserne

skærpes, og miljøbevidstheden øges. Det kan derfor godt virke som lidt af et paradoks, når de store internationale biludstillinger

stadig viser stribevis af store brutale 4WD''''ere. Detroit er ingen undtagelse.


Vi har ikke tal på hvor mange nye SUVere,

der vises på Detroit, men fokus samler sig sig med god grund omkring to modsætninger.


I den ene ende af udstillingen

har vi nyfortolkningen af den klassiske Range Rover. Den ligner den gamle, men er komplet fornyet i alle detaljer og dimensioner.

Og på Volvos stand står det fysiske bevis på designchefen Peter Horburys sikre hånd: Volvo XC 90.


Tilløbet

til en rigtig SUV har været meget langt hos Volvo, men nu står bilen klar og ligner fra dag et begyndelsen en succes for

Volvo på et marked, hvor konkurrencen er benhård. Med den nye bil er Volvos produktudvalg ved at være komplet, blot

savner man stadig en lille bil i størrelsen med Audi A2 og Mercedes A-klasse. Men en sådan lille Volvo skal nok komme!


Volvos

stilsikre designsprog med den fremtrædene kølergrill, brede svunge skuldre og en klar taglinie er i videreført

til den store XC90. Bilen ligner en Volvo og har samtidig en god lethed i linierne til trods for, at det er en stor SUV med plads

til syv personer. Set direkte fra siden har bilen glimtvis noget af den elegance, der præger en af de hårde konkurrenter

- BMWs X5. XC90 deler skæbne med mange af konkurrenterne. De ligner noget, der er født til et liv i mudder til op over

skærmkasserne, men skinnet bedrager. Målet er personbilsagtig opførsel på asfalt med mulighed for en afstikker

offroad, hvis ejeren nænner det.


Frihøjden er blot 22 cm og dermed kun et nøk bedre end den nuværende

V70 XC. Det er netop i en sådan detalje, at man for alvor forstår, hvor vigtigt det er at holde bilens tyngdepunkt ned.

Uheldsstatistikkerne taler deres eget sprog: SUVere vælter lettere på grund af deres højde kombineret med lang

fjedervandring.


Derfor har Volvo udbygget det Elektroniske Stabilitets Program (ESP) - med en ekstra sensor, der overvåger,

om bilen er ved at vælte. Er der en risiko, træder DSTC i funktion. Det kan som bekendt ske ved at dæmpe motoreffekten

eller ved en bremsning af et eller flere hjul. Men sensorer eller ej, en stor SUV kan altid vælte, og derfor er tagkonstruktionen udført

i delvis Boron-stål, der er op til fem gange stærkere end konventionelt stål.


Teknikken i undervognen lægger

sig tæt op af personvognene med fjederben foran, multilink bagude og den svenske Haldexkobling til at fordele kræfterne

i 4-hjulstrækket. Vi forventer at se bilen til efteråret i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen