Berlingske Business

Lille investering - stor lyseffekt

Før i tiden brændte lamperne over spisestuebordet i rækkehuset døgnet og året rundt. Selv på

en højsommerdag. For sol og lys nåede ikke helt ind i midten af det 50 kvadratmeter store, dybe rum, der indeholder stue

og spiseafdeling. Nu tænder ægteparret i huset sjældent kontakten, for efter at de fik sat to store ovenlysvinduer

i tagfladen, vælter det ind med dagslys og solstråler.



At ideen om at bringe lyset ind i midten af opholdsrummene

opstod i netop dette gule murstenshus, er intet tilfælde. Husejeren, som ønsker at være anonym, er tømrermester

og har set utallige eksempler på, hvad ovenlys kan gøre for et rum. For at vise effekten i eget hjem, griber han fjernbetjeningen

og ruller persiennerne ned for begge vinduer og pludselig føles det som om en uvarslet solformørkelse rammer himlen.

Ikke sært, at ægteparret glæder sig over deres investering på omkring 45.000 kroner, som de også glædes

over om aftenen og om natten.



- Om aftenen nyder vi både stjernehimlen og Månen. Lige da vi havde fået sat

vinduerne i sidste sommer, undrede det mig, hvorfor der var lys i stuen midt om natten. Det viste sig at være Månen, der

skinnede ind, siger tømrermesteren.



Trods den åbenlyse fordel for beboerne i rækkehuset, var kommunen først tilbageholdende

med at give grønt lys for initiativet. De var bange for, at huset ville skille sig for meget ud fra de andre 13 ens huse i området.



-

Vi købte huset for syv år siden på grund af den smukke beliggenhed og på trods af den mørke stue og

spisestue. På det tidspunkt vidste vi allerede, at der skulle ovenlysvinduer i. Men det har været en lang proces at føre projektet

ud i livet. Først præsenterede jeg ideen for grundejerforeningens medlemmer, der alle syntes, at det var genial løsning.

Dernæst sendte jeg nogle tegninger og manipulerede digitalbilleder til kommunen, så de kunne få en få fornemmelse

af, hvordan det ville komme til at se ud. De var lidt træge, men så aftalte vi sidste sommer, at jeg kunne sætte

vinduerne i som forsøg, forklarer husejeren.



At sætte vinduerne i tog kun en uge. Der måtte et stillads til,

fordi tagfladen ligger hele seks meter over stuegulvet. Men det var en snild sag for tømrermesteren og hans folk, hvis arbejde

blev fulgt med stor interesse af alle 13 beboere i de omkringliggende rækkehuse. De lod sig gladeligt invitere indenfor for

at inspicere resultatet. Også kommunen kiggede forbi. Da de så, hvor diskrete de to kvadratmeter store vinduer fremstod

udefra, og hvor stor effekt de havde indenfor, besluttede man straks fra kommunens side, at de øvrige borgere naturligvis heller

ikke skulle leve længere i mørke. Sidenhen har syv ægtepar stået i kø for at få tømrermesteren

til også at bringe lyset ind i deres stuer.



- En af beboerne, der har boet her i over 20 år, udbrød, at hun

altid havde syntes, at hendes stue var mørk. Hun undrede sig virkelig over, at hun ikke selv var kommet på ideen. Det

skyldes nok, at folk ofte tror, at tingene er mere komplicerede end de i virkeligheden er, siger tømreren.







Berlingske

Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen