Berlingske Business

Lexus breder sig i luksusklassen

.
Foto: Lexus

Vil man sælge luksusbiler skal programmet være bredt. Derfor udvider Lexus modelrækken med en cabriolet med foldetag.

NICE: Kunderne til luksusbiler er kræse. Ikke kun hvad angår finish, status og køregenskaber. Men også udbuddet og bredden i programmet er vigtigt, så hvis Lexus skal gøre sig håb om at sælge flere luksusbiler, så må man også kunne konkurrere i klassen, hvor luksusbilerne begynder.

Det vil sige mellemklassen i luksussegmentet, hvor Audi sælger A4 cabrio’ere, BMW 3-serier med blødt tag og Mercedes-Benz den eftertragtede CLK. Det er typisk her, at kunderne til luksusklassen starter, så her en man nødt til at være.

Det japanske svar hedder IS 250C. En bil med foldetag i aluminium med klart fokus på komfort, elegance og tilbagelænet og afslappet kørsel. Kernekunderne bor i USA, og derfor er bilen kun mulig i Europa i en version. Det er den vi lige nu driver rundt i en sommervarm dag langs kysten ved Nice. Det er her, at den slags biler hører hjemme, og her færdes Lexus IS250 C hjemmevant.

Begrænset kraft

Søger du en hurtig cabriolet, er den nye Lexus ikke noget for dig. Med 208 hk til en bil, der er ca. 130 kg tungere end sedan-versionen af IS 250, er der ikke alverden af kræfter i bilen. Nej, tag det roligt, slap af og nyd den minutiøse sans for detaljen og den flotte finish i samspil med den 6-trins automatgearkasse. Så oplever du hvordan, at Lexus med bilen vil finde deres niche i afdelingen for luksusbiler. Nichen er kendetegnet ved et lavt støjniveau og et højt udstyrsniveau.

Rent teknisk har Lexus benyttet fundamentet fra sedan-versionen. Men bilen er massivt afstivet og ombygget i bærende dele på de steder, der har størst betydning. Det mærkes på vejen med taget nede. Her er overhovedet ingen tendens til vibrationer, der skyldes, at karrosseriet vrider en anelse, og det tjener Lexus til stor ros.

Kneben bagageplads

En vigtig detalje i denne klasse af åbne biler er bagagerummet. Der er plads til to standard golfbags med taget på og en enkelt, når solen fylder den lækre kabine med varmende stråler. Målt i liter er bagagerummet 235 liter, hvilket ikke er meget i forhold konkurrenterne, men et 3-delt tag fylder en del i sammenklappet stand.

Operationen fra lukket til åben tager 20 sekunder via 15 små motorer og 37 sensorer. Det sker helt lydløst, som man forventer det i en Lexus.

Med taget på er der ikke noget, der skiller bilen fra en lukket coupe med fast tag. Så flot er samlinger og overflader udført.

Bilen er til bestilling nu og levering i august.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen