Berlingske Business

Leasingbilerne er tilbage på markedet

til BM
Fiat 500 er en meget populær leasing-bil og Fiat/Alfa-gruppen har fornyligt oprettet et nyt tilbud, som dog kun indeholder 15.000 km kørsel om året. Foto:

Efter at en lovændring lagde markedet øde sidste år, er der igen tilbud om privatleasing til danske bilejere. Men man skal ikke gøre det for at spare penge.

Den tidligere skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) lagde med en lovændring, der trådte i kraft i februar i 2012, markedet for privatleasede biler øde. Nu er de tilbage på markedet. Men de skal ikke vælges for at spare penge, viser en analyse af priserne på leasingbiler i forhold til en tilsvarende købt og finansieret bil.

Beregningerne er lavet af bilanalytiker Jan Lang fra eBay, som blandt andet driver Bilbasen. Han konkluderer, at privatleasing set over en bred kam stadig ikke betaler sig.

»Men det er tæt på – forstået på den måde, at de nye privatleasingtilbud er forholdsvis attraktive. Og så skal man huske, at privatleasing primært er et tilbud til de bilkøbere, der ønsker en afklaring af omkostningerne til bilholdet per måned, så de kan operere efter det,« siger han.

Tallene i analysen af 11 bilmodeller, der kan privatleases, viser en forskel i omkostningen per kørte kilometer på 4,5 procent overordnet set. Og ingen af bilerne kan leases billigere, end de kan købes med en standardfinansiering, viser tallene.

»For mig ser det ud til, at det især er bilerne med kilometeraftaler på 20.000, der er attraktive, hvor man stort set får de sidste 5.000 kilometer gratis i forhold til aftalerne med 15.000 kilometer. Dermed nærmer man sig som leasingtager de omkostninger, der er ved et almindeligt lånefinansieret køb af bilen,« vurderer Jan Lang.

Ikke så stort som tidligere

Han konstaterer, at især VW og Fiat/Alfa-gruppen senest er kommet med nye tilbud om privatleasing – blandt andet af den populære Fiat 500, som dog kun indeholder 15.000 kilometers kørsel om året.

Hos Fiat/Alfa siger pressechef Steffen Holm, at koncernen vil være på markedet for privatleasing – også selv om lovindgrebet forringede nogle grundvilkår for de fordelagtige muligheder for at afregne afgifter

»Det var et spørgsmål om, at vi ville kunne tilbyde det, så vi fandt nogle løsninger sammen med Alm. Brand Leasing,« siger Steffen Holm, der erkender, at privatleasing koster lidt mere end køb.

»Men det giver også nogle fordele i form af sikkerhed og overskuelighed i privatøkonomien. Vi tror, at mange stadig gerne vil lease deres bil på grund af usikkerheden på brugtbilsmarkedet,« siger han.

Dermed peger han på, at en bilkøber løber risikoen for, at tabet på bilen ved salget kan svinge op og ned med ændringer i forbrugernes vaner.

I disse år går bevægelsen mod at købe nye og meget små biler, hvilket trykker priserne både på små, brugte biler og på store benzinslugende biler. Steffen Holm peger på, at gensalgsprisen især er en risiko på mere specielle biler som nogle af de Alfa Romeo-modeller, han selv har i sortimentet.

»Især på de mere specielle biler kan leasing give mere sikkerhed i økonomien.«

Ifølge Jan Langs beregninger trækker det lige nu i retning af køb, at afskrivningen på biler og især de dyrere og større biler er faldende.

Udbuddet af leasingbiler faldt drastisk, da regeringen fjernede muligheden for at indregistrere demobiler og leasingbiler til en fordelagtig registreringsafgift – til den såkaldte mindstebeskatningspris, som var en lavere værdi end den pris, som den endelige køber betalte.

Fordelen var oprindelig tiltænkt de aktiver, som en bilforhandler skal bruge til at drive sin forretning. Men det resulterede i, at der kom en lind strøm af køretøjer ind på det danske marked til en kunstigt lav registreringsafgift.

Lovindgrebet satte stort set en stopper for leasingmarkedet sidste år. Men i år er det ved at komme igen. Ifølge tal fra De Danske Bilimportører for en forholdsvis lille gruppe biler og langt fra i det omfang, som det havde tidligere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen