Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Læger og restauranter tager pjækkegebyrer

Læge
Du kan få en regning på 250 kroner, hvis du udebliver fra en tid på sygehuset og ikke melder afbud. Sæt dig ind i vilkårene, lyder rådet.(Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2014) Foto:

Du kan få en regning på 250 kroner, hvis du udebliver fra en tid på sygehuset og ikke melder afbud. Sæt dig ind i vilkårene, lyder rådet.

Mange læger, tandlæger, sygehuse og restauranter opkræver gebyrer, hvis du ikke dukker op til en aftale uden at aflyse først.

Gebyret er typisk på mellem 250 kroner og 500 kroner.

Dagbladet Politiken skrev for nylig, at den verdensberømte restaurant Noma i København tager 2900 kroner i gebyr pr. gæst, hvis man afbestiller sit bord på dagen eller ikke dukker op.

Og den slags pjækkegebyrer er principielt set i orden, siger Jan Trzaskowski, lektor i forbrugerret på Copenhagen Business School.

Medmindre gebyret kan betragtes som urimeligt, må virksomheder gerne opkræve et afbestillingsgebyr, så længe de gør kunderne opmærksomme på det.

pix-Film

»Vi har aftalefrihed i Danmark. Når man bestiller bord på Noma eller går til lægen, skal man overholde de vilkår, der er vedtaget i aftalen. Og så kan man ikke bagefter sige, at man ikke vil betale gebyret,« siger Jan Trzaskowski.

Men virksomhederne kan ikke selv bestemme, hvor meget de vil opkræve, siger Joakim Winther, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

»Et udeblivelsesgebyr må ikke være højere end det tab, den erhvervsdrivende lider ved, at forbrugeren udebliver. Hvis lægen eller restauranten kan afsætte tiden til anden side i sidste øjeblik, skal de forsøge at gøre det,« siger Joakim Winther.

Vredekunder

Derudover skal virksomhederne tydeligt informere dig om, at de opkræver gebyret. Især hvis det ikke er kutyme.

»Jo mindre forbrugerne normalt vil forvente at skulle betale gebyr, jo tydeligere skal virksomhederne fremhæve, at de kræver det,« siger Jan Trzaskowski fra CBS.

Det gode råd til forbrugerne er derfor: Overhold dine aftaler, læs det med småt og giv besked i god tid, hvis du ikke kan komme til en aftale, siger han.

nykredit

Hos Patientforeningen mener formand Niels Jørgen Langkilde, at gebyrerne er helt i orden.

»Der bliver spildt mange 100 millioner kroner i det danske sundhedssystem, fordi folk ikke møder op. Vi vil hellere have sundhed for de penge og undgå, at læger og sygeplejersker står og triller tommelfingre,« siger han.

På Odense Universitetshospital dukker hver 20. patient ikke op til de ambulante besøg.

På Bispebjerg Hospital skønner direktionen, at udeblivelser hvert år koster hospitalet 40 millioner kroner.

pix-Bredbånd

Derfor anbefaler Niels Jørgen Langkilde, at man beder lægen eller sygehuset om at blive tilmeldt mail- og sms-tjenester, så man får en påmindelse.

Især hvis man ikke tjekker sin digitale post dagligt.

»Mange indkaldelser bliver sendt til e-boksen, som særligt ældre mennesker glemmer at tjekke,« mener Niels Jørgen Langkilde.

Energi

Sådan klager du over et pjækkegebyr:

  • Man skal ikke finde sig i at blive bonnet for en udeblivelse, hvis man har en lovlig undskyldning for ikke at møde op, mener Patientforeningens formand Niels Jørgen Langkilde.
  • Hvis du vil klage over et udeblivelsesgebyr, skal du først rette henvendelse til den erhvervsdrivende. Herefter kan du klage videre til Forbrugerombudsmanden.
  • Hvis du vil klage over et udeblivelsesgebyr fra hospitalet, skal du henvende dig til din region.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen