Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

La Mancha og Valdepenas - to vinkæmper klar til kamp

Spaniens største vindistrikt breder sig ud lige syd for Madrid. Det er Don Quixote-land. Det var her Cervantes lod ham udkæmpe

sine brave kampe mod vindmøllerne.



Mange af dem overlevede og står stadig vagt på højdedragene over

de mange små, hvidkalkede landsbyer. Ellers er La Mancha flad. Flad som en pandekage, men på et højt niveau.



Vi

er oppe i 500 til 700 meter over havet. Om sommeren er det en stegepande med middagstemperaturer, der kryber over 40 grader. Solen

står på himlen 12-14 timer hver dag i hele modningsperioden. Regn er der ikke noget af.



Vinstokkene må klare

sig med det, vinteren har efterladt nede i undergrunden. Derfor planter man med stor afstand mellem vinstokkene. Toenhalv meter til

begge sider. Og man beskærer lavt, så vinplanten har buskform. På den måde kan man få bladløvet

til at dække for direkte soladgang.

Iskoldt om vinteren

Om vinteren er der iskoldt på La Mancha højsletten.

10 og 20 minusgrader er ikke usædvanligt. En kold stiv vind blæser konstant og giver liv til de tykmavede vindmøller

og de indendørs sysler.



Vinstokkene kan man ikke tage med sig ind i varmen. For at de skal kunne klare de barske vilkår,

klipper man dem helt ned til jordhøjde. Det er et sært syn. Man har ingen fornemmelse af, at det nogensinde bliver vinmark igen.



Der

hvor der er lidt læ, står olivenlunde. Olien er god, og med i alt. Store fåreflokke drives over landskabet. Lammene

sættes på menukortene. Mælken bliver til den traditionelle Manchego ost. Det er en ren gave sammen med den lokale

vin. En af Spaniens bedste vine kommer fra egnen. Marqués de Grinon hedder den. Og der betales voldsomme summer for at få fat

i den. Men det er ikke den som har gjort La Mancha kendt som vindistrikt.



Det er de druer, som bliver til vin, men som aldrig

drikkes. Det er hvidvin på Airén-druen. Det er verdens mest plantede drue. Og den står kun her i La Mancha, hvor

den er helt dominerende. Den er utrolig produktiv, og det var stort set den eneste grund til, at den blev plantet i sin tid. Franco

lovede nemlig bønderne, at han ville købe al den vin, de lavede. Ligegyldigt hvor meget de lavede. Selv om Franco var

nødt til at destillere det meste, så holdt han sit løfte.



EU har ikke samme venlighed som generalisimoen,

og det har blandt andet skabt den vinsø, som stadig er et kæmpeproblem for fællesskabet. Men det har naturligvis

også givet de lokale noget at tænke over. De mest tænkene har set mulighederne. De var i et område med masser

af vin, billig jord og billig arbejdskraft, og med naturlig gode forhold.



Markerne krævede kun halvt så mange arbejdstimer

og kun minimal sprøjtning. Hvis nogen overhovedet. De lærte sig noget om moderne vindrift. Fik investorer med på

ideen og fik sat nyt udstyr i kældrene. Der blev dikteret tidlig høst, koldgæring, hygiejne og rettidig omhu. Resultatet

var der med det samme. Og sandelig om det ikke viser sig, at Airén kan give en både frisk og sprød hvidvin.











Godt

fat i danskere

Desværre er det ikke det, som verden står og mangler. Fremtiden må søges i den lokale blå

drue, som i La Mancha hedder Cencibel. Tidligere blandet man masser af Airén sammen med Cencibel. Både for at komme af

med det, men også for at give lidt frugt og friskhed til den ofte lidt tunge, lokale rødvin. Nu er Cencibel blevet så

god, at den har fået lov

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen