Berlingske Business

Kvinder kommer bagud i investeringskampen

28BUSAnn-Lehmann-Erichsen.jpg
Overskrift
»Jeg kan kun finde gode grunde til, at kvinder kommer ud af deres komfortzone. I det lavrentemiljø, vi har nu, får man den største lønforhøjelse ved at placere sin opsparing fornuftigt,« lyder opfordringen fra Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen til kvinder. Foto: Jeanne Kornum
såstore
Overskrift
 

Mænd investerer i gennemsnit mere end kvinder og er mere risikovillige. Nordeas forbrugerøkonom opfordrer kvinder til at komme ud af komfortzonen.

I mange år lod forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen sin egen opsparing blive stående på bankkontoen. Men i efteråret 2014 tog hun en beslutning om ikke at lade stå til, mens formuen blev udhulet af inflation og lave renter.

Ann Lehmann Erichsen er forbrugerøkonom i Nordea og arbejder med privatøkonomi til daglig. Selv om hun godt vidste, at hun burde investere sin opsparing, tøvede hun.

»Jeg arbejder i en bank, så det er ikke sådan, at jeg ikke vidste, at jeg burde få det gjort. Men jeg gik bare og sparede op. En dag fortalte min søster mig om, hvor stort et afkast hun havde fået på sine investeringer, og så besluttede jeg mig for også at komme i gang. Jeg valgte en høj risiko med åbne øjne, for jeg syntes, jeg havde noget, jeg skulle have indhentet: Alle de år, hvor jeg ikke havde gjort noget ved det,« siger Ann Lehmann Erichsen, som understreger, at risiko og tidshorisont skal passe sammen.

Hun investerede 330.000 kroner i forskellige fonde. På få måneder er opsparingen vokset til 383.000 kroner.

I et debatindlæg har Ann Lehmann Erichsen opfordret kvinder til at komme ind i investeringskampen og tage en større risiko, for:

»Der er meget tydelige kønsforskelle i opsparingsadfærden for kvinder og mænd. Typisk vil kvinder bare gerne have mere ud af de penge, de har, mens mænd vil tjene flere penge. Jeg kan kun finde gode grunde til, at kvinder kommer ud af deres komfortzone. I det lavrentemiljø, vi har nu, får man den største lønforhøjelse ved at placere sin opsparing fornuftigt,« siger Ann Lehmann Erichsen, som selv har lavet undersøgelser, der viser, at kvinder har en tendens til at placere deres opsparing kontant.

Investeringsfondsbranchens portræt af de danske investorer i 2014 viser også, at mænd og kvinder investerer forskelligt. Forskellen er udlignet en lille smule de seneste år, men der tegner sig stadig et billede af, at kvinder er forsigtigere, når de investerer.

Tal for privates investeringer i fonde viser, at kvinder har 57 procent af formuen placeret i obligationsbaserede fonde og 31 procent placeret i aktiebaserede fonde. Mændene har til gengæld placeret 40 procent af sparepengene i aktiebaserede fonde og ejer sammenlagt aktiefonde for 95 milliarder kroner – næsten det dobbelt af kvinderne.

Forskellen i investeringsadfærd betød, at mændene fik de højeste afkast i 2014, fordi aktiefondene generelt klarede sig bedre.

»Det er interessant, at mænd investerer mere aggressivt end kvinder. Generelt skal man passe på med at investere for defensivt. Så bliver opsparingen ædt op af skat og inflation,« siger Karsten Hannibal, investeringsrådgiver i Optimal Invest.

Chefstrateg Domenick Beskos fra Momentum Markets mener, at det er svært at sige, om mænd eller kvinder klarer sig bedst på den lange bane.

»I tider hvor markedet er faldende, vil kvinder klare sig bedre end mænd. Når markedet er stigende, vil det være omvendt. Kvinder er typisk mere loyale mod deres investeringer, mens mænd er mere opportunistiske og mere aktive. Kvinders afkast er mere stabilt end mænds, fordi de ikke handler lige så meget og har flere obligationer i deres porteføljer, men hvem, der vinder i det lange løb, er svært at sige,« siger Domenick Beskos.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen