Berlingske Business

Kvikke på pedalerne

Alle har ret til et fedt køkken. Det er Kviks kendte reklame-slogan. I samme stil har alle Kvik-ansatte ret til et fedt liv.

Ikke i dellernes tegn, men i motionens.



De ansatte får ikke tilbudt moderigtige køkkener, men lækre racercykler. Kvik

Bike team har eksisteret siden 1999 og har i dag 39 medlemmer. To gange om ugen - onsdag og søndag - kan det gule team ses

på landevejene omkring Vildbjerg, hvor Kviks hovedkvarter ligger. Turene er hver gang på 40 kilometer - og der møder

igennemsnit ti op til strabadserne pr. gang.



- Medarbejderne lejer i princippet en racercykel i 8.000 kroners klassen til en

fordelagtig pris efter en ordning i stil med medarbejder-pc. De har så forkøbsret på den. Det er virksomhedens

måde at støtte de medarbejdere, der vil være sunde. Og så får de selvfølgelig alt det tøj

og udstyr, der er brug for. Dels fordi det har en reklameværdi, at man kan se, hvor vi kommer fra og så fordi medarbejderne

skal have noget ordentligt udstyr, siger Brian Petersen, der er pr og kommunikationsansvarlig.

Forpligter sig

Medarbejderne

skal til gengæld investere energi i mindst to cykelløb om året, hvor Kvik Bike Team stiller op samlet. Løbene

kan være alt fra 20 til 100 km lange. Det er løb, hvor både private og andre virksomheder deltager. Fordi Bjarne

Riis er fra Herning, så sporten er populær i der jyske. Der er tradition for cykelsport.



- Cykelløbene er

vigtige af to grunde. Dels på grund af det sociale, og så fordi vi gerne vil have, at medarbejderne forpligter sig. De

skal ikke bare melde sig til cykelholdet og så blive væk. Vi holder folk oppe på, at det ikke bare er for sjov,

for så ender det hele på jorden, forklarer Brian Petersen.



Kvik blev grundlagt i 1983 som en reaktion mod de forhold,

som den etablerede køkkenbranche bød sine kunder. Lange leveringstider, ugennemsigtige salgsprocesser og alt for høje

priser. Kvik A/S er en del af Kvik koncernen og markedsføres under navnet Kvik. Koncernen har 62 butikker fordelt med 40 i

Danmark, 17 i Sverige, to i Norge, en i Finland, en på Island og en på Færøerne. På hovedkontoret i

Vildbjerg er der 200 medarbejdere - 50 funktionærer og 150 timelønnede.



Grundlægger Knud B. Troelsen på

59 år er selv med på alle de ugentlige ture - men holder sig for det meste til bagtroppen. Det får måske også flere

af medarbejderne til at møde op til træningen, når bossen selv vælger at være forbillede.



- Det

giver en speciel følelse for de ansatte, at chefen selv er med. Det giver gejst og sammenhold, når der stilles op til

løbene. Det giver en masse snak på arbejdspladsen, når resultatlisterne kommer op på tavlen. Så bliver

man drillet eller bliver misundelig på de andres tider, siger Brian Petersen.



Der gøres i det hele taget meget for

sundheden i Kvik. F.eks har alle funktionærer ergonomisk korrekte skriveborde ,som kan indstilles i højden - og maden

er et helt kapitel for sig. Maden bliver leveret udefra, og alle medarbejdere er automatisk med i madordningen.



- Der er fokus

på salater og grøntsager, fordi Knud B. Troelsen er bevidst om den sunde livsstil. Han han selv forhandlet med Vildbjerg

Sport- og Fritidscenter om, hvilken type mad der bliver serveret. Det skal være specielt ernærings rigtigt, siger Brian

Petersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen