Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Jacobsens formsprog

Arkitekten og designeren Arne Jacobsen ville i år være fyldt 100 år, hvis det ikke lige var fordi han døde

af en hjertelammelse i 1971.


Men uanset hvad, sætter Jacobsen stadig dagsordenen - ikke mindst med sine eftertragtede møbler

og brugsting.


De fleste kender Svanen, Ægget, Myren og Syveren, som har overlevet stilskift og tidsånd, og som stadig

æstetisk er i en klasse for sig.


Men Arne Jacobsen var en sammensat person. I et af de kendeste citater fra manden, fortæller

han, hvordan han faktisk ofte var ved at brække sig over æstetik, og det er en kendsgerning, at han langt fra altid blev

anerkendt af sin egen tid. Der faldt for eksempel drøje knubs i forbindelse med SAS Royal Hotel, selvom det faktisk var en

kendsgerning, at netop Svanen og Ægget blev tegnet som inventar til netop denne bygning i København.


Jacobsen var

ked af kritikken. Ingen tvivl om det. For eksempel sagde han i 1971 til Politikens Ninka:


"Jo, selvfølgelig bliver

man ked af det, for kritikken kommer næsten altid, hvor noget nyt dukker op".

Jacobsens flop

Nu er det jo ofte geniale

menneskers lod, at de ikke bliver anerkendt i deres egen tid, men det bør også tilføjes, at Jacobsen også

kunne levere mindre heldigt design, og at disse produkter ofte blev flop.


Det lægges der ikke det mindste skjul på

i forbindelse med Dansk Design Centers udstilling, som faktisk hedder "Evergreens & Nevergreens", og som udstiller nogle

af de produkter, som aldrig kunne sælges i særligt stort omfang til forbrugerne.


For dem, der aldrig bliver trætte

af at se på Jacobsens formsprog, er den ikke særligt omfattende udstilling et fint lille åndehul midt i al den signalflimmer,

vi i dag udsættes for.

Web-katalog

I stedet for et decideret katalog har arrangørerne udarbejdet en særlig website

om Arne Jacobsen og "Evergreens & Nevergreens" - www.arne-jacobsen.


com. Her kan der klikkes ind på tekster,

databaser, filmklip, anekdoter (dem er der nemlig også mange af) og fotografier.


Og så indeholder hjemmesiden en

powerpoint-præsentation, som man frit kan bruge, hvis man vil arrangere en Arne Jacobsen-aften for familie eller venner.





"Evergreens

& Nevergreens" vises 12. februar til 9. juni på Dansk Design Center, H. C. Andersens Boulevard 27, 1553 København

V. Udstillingen er åben mandag til fredag kl. 10-17, weekend og helligdage kl. 11-16.


Udstillingsarkitekt: Lene Tanghøj,

Dansk Design Center.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen