Berlingske Business
11:14Israelske protester over Kåre Schultz' fyringer fortsætter: Spærrer indgangen til finansministeriet

Indbrudstyve finder dig på sociale medier

Indbrud
Indbrudstyve har fulgt med den digitale udvikling og kan nemt bruge træningsapps og sociale medier til at finde dine værdigenstande. (Foto: Lars Rievers/Scanpix 2015) Foto:

Indbrudstyve har fulgt med den digitale udvikling og kan nemt bruge træningsapps og sociale medier til at finde dine værdigenstande.

Først luskede tyve rundt på villaveje efter mørkets frembrud. Så begyndte de at bruge avisernes boligannoncer til at finde dyre designermøbler. Nu stikker de næsen i de data, du deler på sociale medier.

Derfor kan der være god grund til at tænke sig om, før man deler et billede af sine Arne Jacobsen-stole på Instagram eller lægger billeder på Facebook, mens man er på ferie, lyder det fra Lone Harlev, projektleder hos Det Kriminalpræventive Råd.

»Det er ikke kun venner, som man selv har inviteret med ind i det digitale rum, der følger med. Hvis man deler billeder med verden lige nu og her, som viser, hvor man er, løber man en risiko,« siger Lone Harlev.

Tyvene holdt sig tilbage i 2014

Det er en del danskere blevet opmærksomme på.

30 procent af danskerne svarede i en YouGov-undersøgelse foretaget på vegne af forsikringsselskabet Alka, at de undlader at lave ferieopdateringer og dele billeder for at undgå indbrud.

Men selv om man undlader at skrive på Facebook, at man er på ferie, "tjekker mange alligevel ind", når de sidder på en bar i Sevilla, så alle nemt kan se, at man ikke er hjemme, siger Lone Harlev.

27BUSJens-Ole-Jensen.jpg

»Vores klare anbefaling er, at man bruger tid på sine privatindstillinger, venter med at dele sine feriebilleder, til man kommer hjem og passer på med at tjekke ind,« siger hun.

Danmarks største forsikringsselskab Tryg oplever også, at tyve overvåger sociale medier og særligt bruger træningsapps som Endomondo og Strava til at lokalisere dyre racercykler og mountainbikes.

Ifølge Tryg bruger tyvene de forskellige træningsapps til at overvåge motionisternes cykelruter for at finde ud af, hvem motionisterne er, hvilken cykel de ejer, hvor de bor og følge dem via appen for at se, hvornår de ikke er hjemme, siger Charlotte Gøttler, forebyggelseschef i Tryg.

»Flere af vores kunder fortæller, at de har lagt et billede af deres dyre cykel ud på sociale medier eller brugt en træningsapp og et par dage efter, har de haft indbrud,« siger Charlotte Gøttler.

pix

»Hvis en cykelklub for eksempel ligger resultater fra et cykelløb på deres hjemmeside, kan tyvene finde navnet og gå på Endomondo og se, at du kører på en dyr racercykel. Hvis du har haft trackingen slået til lige uden for din dør, er det meget nemt at finde frem til, hvor du bor,« siger hun.

Det får dog nødvendigvis ikke indflydelse på en eventuel forsikringssag, at man deler informationer på sociale medier.

Både Tryg og Danmarks andet største forsikringsselskab Topdanmark melder, at de dækker indbrud i hjemmet, selv om du lægger billeder op, tjekker ind eller skriver en statusopdatering fra ferien, så længe du ikke optræder groft uagtsomt og for eksempel skriver, hvor ekstranøglen ligger.

Fakta: Undgå, at tyven finder dig:

  • Vær varsom med, hvilke oplysninger og billeder, du deler på de sociale medier - og med hvem
  • Hvis du benytter træningsapps, skal du sørge for at slå privatindstillingerne til, så alle ikke kan se din rute
  • Slå først træningsappen til, når du er et stykke væk fra din bopæl, og sluk igen noget tid før, du kommer retur til din bopæl
  • Parker ikke din cykel udenfor, men lås den inde i din bolig, en kælder, et skur eller lignende

Kilde: Tryg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen