Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Hysteriske Toyota

Men nu gør Toyota comeback med Corolla T Sport, der bestemt ikke kan kaldes kedelig, hvis man kigger på præstationerne.




Det mest kedelige ved bilen er faktiske priserne. Toyota forlanger uden at rødme 300.381 kr. for en Corolla T Sport med

5-døre!


Toyota har væres ganske diskrete i designet af T Sport. Ingen klamme spoilere eller andre billige effekter

har fundet vej til T Sport. Kun de større 16'''' fælge, et federe afgangsrør og et rødt sports-logo i kølergrillen

viser, at her kommer en raket med 192 hestekræfter.


Med T Sport følger alle de lækre detaljer som de almindelig familie-Corolla''er

må undvære, med mindre man bestiller luksusudgaven med SOL til efternavn og i det indre er er T Sport da også en

meget indbydende bil.


Fornemmelsen af luksus begynder med sæderne, der er betrukket med eksklusivt stof og forsætter

i instrumentpanelet, der byder på såkaldt Optitron-instrumentering. Det er oprindeligt udviklet til Toyotas luksus-mærke,

Lexus. Før der sættes tænding til motoren er instrumenterne helt mørke, men så snart strømmen

sluttes lyser det helt op med røde informationer på sort baggrund. Det ser ikke bare godt ud. Det er også let at

aflæse i alle lyssituationer.


Med T Sport følger også en midterkonsol med kulfiber-look omkring betjeningen

af det automatiske klimaanlæg. Det kan i den forbindelse godt undre, at Toyota ikke har valgt et display med rød baggrundsbelysning,

når nu bilen har instrumenter med rød Optitron-belysning. Både betjeningen til klimaanlæget og radio/kørecomputer

er med grøn baggrundsbelysning.



Ubrugelige kræfter

Hjertet i T Sport er samme motor som vi kender fra bl.a

Toyota Celica. Det vil sige en 4-cylindret motor med avanceret indsugningsteknik - også kaldet VVTL-i. De 192 hestekræfter

leveres først ved 7.800 omdrejninger og det maksimale moment på 180 Nm kommer først til udbetaling ved 6.800 omdrejninger.

Allerede i tomgang er den sportslige tone lige antydet og et dap på speederen afslører en villighed til at rotere.


Der

er 6-trins gearkasse så omdrejningerne hele tiden kan holdes i det smalle område, hvor motoren virkelig trækker,

men lige meget hvordan jeg vender og drejer Corolla T Sport er den ikke rigtig vellykket. For at omsætte de på papiret

mange kræfter til en hurtig bil kræves der nemlig masser af gearskift og en motor, der konstant snurrer med hysterisk

mange omdrejninger. Fortsættes


I området under 6.200 o/ m trækker den hidsige motor stort set som en almindelig

1,8 liters motor med omkring 135 hestekræfter. Først i det øjeblik at nålen i omdrejningstælleren

passerer 6.200 o/m vågner de sidste hestekræfter og du presses tilbage i sædet. Et øjeblik efter er omdrejningsfeltet

''''brugt op'''' og der skal skiftes gear helt præcis på kanten af det røde felt for igen at ''''lande i området''''

over 6.200 o/m hvor motoren virkelig trækker. Det er sjovt på en bane eller på en øde snoet vej søndag

morgen, men i praksis er de mange kræfter ubrugelige til hverdag fordi der med de mange omdrejninger også følger

en god portion lyd som mange vil opfatte som støj. Du risikerer meget vrede pædagog-blikke, hvis du nærmer dig

børnehaven med ret meget mere end 3000 omdrejninger på maskinen!


Den hidsige motor lyder meget sportslig udenfor,

men i kabinen er resultatet en næsten konstant brummen, der ikke er for folk med tendens til hovedpine og for at det ikke skal

være løgn er brummeriet værst ved tilladt dansk motovejsfart til trods for at bilen har 6 gear. På den måde er

T-Sport lidt af et paradoks. I Kabinen hersker der en luksuriøs stemning tilsat et stilfuldt stænk af sport, men så

snart man beder bilen om at levere de 192 hestekræfter, som man har betalt dyrt for viser bilen sig at være en hidsig

krabat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen