Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Hovsa, en god oplevelse med mit forsikringsselskab

Jens chr.
Jens Chr. Hansen er Berlingske Business’ erhvervskommentator Foto:

KLUMME. Jeg har fået stjålet min cykel. Efterfølgende havde jeg dog en overraskende positiv oplevelse med mit forsikringsselskab. Men, men – hvordan er det vi generelt behandler vores cykelpark? Kan vi ikke gøre det bare lidt bedre?

For helvede! Ja, undskyld sproget, men det var mit umiddelbare udbrud, da jeg forleden morgen traskede ned i parkeringskælderen for at låse min cykel op og finde ind til arbejdet i Pilestræde.

Der var ingen cykel.

Først blev jeg lidt forvirret, forsøgte febrilsk at huske, hvor jeg havde efterladt den dagen før. Og så, da det blev klart, at cyklen var forsvundet, forbandede jeg tyveknægtene langt væk.

Det er ikke første gang, jeg har fået stjålet mit absolut foretrukne transportmiddel i byen, men det er efterhånden en del år siden sidst. Jeg bilder mig ind, at jeg passer nogenlunde godt på mine cykler.

Jeg er godt klar over, at et cykeltyveri ikke hører til de største problemer i verden, men det er alligevel voldsomt irriterende, og så er det også et økonomisk spørgsmål.

Forsikringsselskabet erstatter ikke 100 procent, hvad en ny cykel koster. Jeg skal dog skynde mig at sige, at jeg denne gang faktisk havde en rigtig god oplevelse med mit forsikringsselskab, Tryg Forsikring. Det er dælme’ enkelt og effektivt.

1

Heldigvis fandt jeg købsbeviset på min fire år gamle citybike. Først elektronisk anmeldelse til politiet, så elektronisk anmeldelse til forsikringsselskabet, og vupti, tre timer efter havde jeg meddelelse i mailboksen med oplysning om erstatningens størrelse, og at beløbet var til disposition. Jeg kunne således samme dag bestille en ny citybike. Samlet set ender jeg med et tab på omkring 3.000 kr., men så hører det også med, at jeg har fået skiftet en fire år gammel cykel ud med en splinterny. Det er for mig et fair forhold mellem forsikringstager og forsikringsselskab. Så ingen klager her.

Som fortalt er jeg meget cyklende. Dels til og fra arbejde og anden transport i København – for jeg orker ikke bilen i byen. Dels har jeg et par racercykler og en montainbike. De er forsvarligt bag lås og slå, og de hører i øvrigt til uden for byen.

København er en fantastisk cykelby, men man kan godt blive en anelse bedrøvet, når man ser, hvordan vi generelt behandler vores cykler. Ofte ligger de hulter til bulter, alt for mange er blevet sparket vinde og skæve, endnu flere synes bare at være forladte. Det er da et bedrøveligt syn. I øvrigt ser jeg sjældent denne skødesløshed med bærbare computere, iPads og iPhones kylet rundt i gaderne...

Der findes ikke nogen pålidelig statistik over, hvor mange cykler der er i København, men et bud er 650.000. Vi er sammen med Holland de to mest cyklende folkefærd i verden. Hollænderen cykler i gennemsnit 850 kilometer om året, danskeren nøjes med 530 kilometer.

584172409.jpg

Og så tilbage til tyveriet: Hvor stort et problem er cykeltyverierne i grunden for politiet og forsikringsselskaberne? Det er faktisk faldende, hvilket er overraskende for mig.

Brancheforeningen Forsikring & Pension har netop færdiggjort de seneste tal for 2016, og de viser, at der i 2016 blev anmeldt 41.996 cykeltyverier til forsikringsselskaberne – jævnt faldende over de seneste år. I 2013 blev der således anmeldt 50.231 cykeltyverier.

Det har også betydet, at de samlede erstatninger fra forsikringsselskaberne er faldet fra 256 mio. kr. i 2013 til 182 mio. kr. i 2016. Opklaringsprocenten er meget lav. Det mest pålidelige tal, som jeg har kunnet finde, er en opklaringsprocent på 0,5 procent. Cykeltyverier prioriteres ikke af politiet. Det er i nogen udstrækning vores egen skyld.

Det viser sig nemlig, at når politiet ved grænsen eksempelvis afslører en lastbil fyldt med stjålne cykler, kan politiet i alt for mange tilfælde ikke identificere cyklernes ejermænd, fordi vi i mange tilfælde slet ikke anmelder tyveriet.

forsikring

Det er nok for vidt ligefrem at kalde cyklen for danskerne bedste ven, men i mit tilfælde er det altså ganske tæt på.

Jens Chr. Hansen er Berlingske Business’ erhvervskommentator

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen