Berlingske Business
10:16Eurozonen: PMI-indeks faldt i oktober

Hemmelig mission

Mange ikke-golfspillere bliver grundigt trætte af at høre på deres golfspillende venner, som stort set kun snakker

om golf.



Ikke-golferne har derfor kun to muligheder - at skifte ud i vennekredsen eller selv begynde at svinge golfkøllerne.

Begge dele er svært, hvis man har nået en fremskreden alder, men for en gammel topidrætsmand som svømmeren

Knud Gleie var det kun endnu en udfordring i et aktivt liv - en udfordring, han valgte at tage op på sin helt specielle facon.



Sammen

men sin kone, Sanne (62 år) begyndte Knud Gleie (65 år) nemlig på golfsporten i al hemmelighed, så de en dag

kunne overraske vennerne og allerhelst besejre dem. Gennem 33 dage skrev Knud Gleie dagbog om sin og fruens kamp for bare at blive

i stand til at ramme den lille drilske golfbold nogenlunde regelmæssigt, og disse optegnelser er nu endt som en lille bog med

titlen »Venner og GOLF.«



Ægtefællerne Gleie var lidt skeptiske overfor golfspillet i starten, men som næsten

alle andre blev de grebet af stigende begejstring fra deres golfdag nr. ét - førstedagen på et ugekursus for nybegyndere

i Himmerland Golf & Country Club, et sted, der geografisk var valgt med omhu, så vennerne fra Frederiksberg og Nordsjælland

ikke skulle opdage deres hemmelig plan. I øvrigt vil mange nok nikkende genkendende til Knud Gleies levende beskrivelser fra

de første træningstimer i Himmerland med store Robert (Kristensen) og gamle Børge (Fransson).



En godt stykke

hen ad vejen lykkedes det Knud Gleie i dupere vennerne, da han - til deres store overraskelse - accepterede at spille med i deres årlige

golfmatch på Bornholm.



På dét tidspunkt havde han faktisk fået et officielt handicap på 54, så han

havde det skidt med, at vennerne før matchen generøst tildelte ham 72 slag plus ekstra 9 slag på grund af banens

sværhedsgrad og tilbød, at luftslag dels ikke skulle tælle med, og at han dels måtte bruge tee til alle sine

slag. De to sidstnævnte tilbud afviste han dog storsindet, fordi han ville spille efter reglerne. Hvordan sidste akt af Knud

Gleies hemmelige mission udspillede sig, skal ikke afsløres her, omend det ikke skal bevares som nogen større hemmelighed,

at hans practical joke både imponerede og chokerede vennerne. Mange mennesker, der måske har tænkt på at begynde

et nyt liv som golfspillere, kunne have både gavn og glæde af at læse Knud Gleies på en gang alvorlige og

muntre bog. Men lad det være sagt med den samme: Bogen er en farlig appetitvækker, fordi spillet også for Knud Gleie

udviklede sig til en besættende drift med kun én løsning - at han måtte give sig hen og nyde den.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen