Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Har du styr på returreglerne på internettet?

Handel internet nethandel peng
Vil du gerne være i stand til at få pengene tilbage for det, du køber på nettet, så skal du være opmærksom. Free/Colourbox

Normalt har du 14 dages fuld returret ved køb på internettet, men der findes også visse undtagelser. Læs om disse undtagelser her.

Vi handler på nettet som aldrig før, og de senere år har vi herhjemme slået rekord på rekord, når det kommer til internethandel.

Man når man skal købe en ny trøje, en rejse eller noget helt tredje, kan det være en god idé at kende til returreglerne, så man ikke ender med at tabe sine penge.

Som udgangspunkt har forbrugerne nemlig 14 dages fortrydelsesret, men der findes også visse undtagelser. Det fortæller Kathrine Bjørnager, der er chefkonsulent i Forbrugerklagenævnet.

»Hvis vi kigger på loven, der omhandler fortrydelse af et køb på nettet, er der hele 15 undtagelser. Den vare, vi oftest ser problemer med, er koncertbilletter. Det overrasker ofte folk, men dem kan du altså ikke få pengene tilbage for«, siger Kathrine Bjørnager til Ritzau Fokus.

flybilletter, lufthavn, flyrej

Hun nævner også madvarer og forseglede varer, der af sundhedsmæssige eller hygiejniske årsager ikke bør åbnes, som eksempler på varer, der ikke tages retur. Også hotelophold og flyrejser skal man ifølge Kathrine Bjørnager være opmærksom på.

»Hvis man på nogen måde vil være dækket ind med hotelophold og flyrejser, så bør man kigge efter en afbestillingsforsikring, når man køber det. Og hvor det ikke er alle hoteller, der har den mulighed, er jeg endnu ikke stødt på et flyselskab, hvor det ikke er muligt at købe en afbestillingsforsikring«, siger hun.

Mange danskere køber også tøj på nettet, og siden 2014 har reglen været, at man som forbruger har ret til at fortryde købet, selv om varen har været taget i brug.

Det er man ikke tilfreds med hos Dansk Erhverv, lyder det fra markedschef, Lone Rasmussen:

»Det er helt uacceptabelt for netbutikkerne, at kunderne kan sende brugte varer retur. Netbutikkerne kan jo ikke sælge varerne igen, og det kan ikke være meningen, at danske netbutikker skal tvinges til at agere genbrugsstation. Det er elendig forbrugerpolitik«, lyder det i en pressemeddelelse.

Nethandel. Til BM Business

Dansk Erhverv ønsker derfor en regelændring med det samme, så netbutikkerne ikke skal tvinges til at sælge brugte varer.

Kathrine Bjørnager vil ikke udtale sig om den specifikke sag, men hun fortæller alligevel, at det er et problem, hvis en vare sendes tilbage lugtende eller beskidt.

»Man bør tænke på, hvordan man ville behandle en vare, hvis man købte den i en fysisk butik. Så ville man eksempelvis godt tage løbeskoene eller kjolen på i butikken, men man ville jo ikke løbe en tur eller gå til fest«, siger hun.

Det er ifølge Kathrine Bjørnager også en god idé at pakke sine varer forsigtigt ud af indpakningen, hvis man alligevel ikke er sikker på, om man vil beholde dem.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen