Berlingske Business

GolfBox håber på global udbredelse

Da to golfspillere fra Silkeborg, Tonni Mikkelsen og Alan Nørgaard, for fem år siden satte sig for at opfinde et Internet-baseret tidsbestillingssystem,

fordi de var trætte af lange ventetider på 1. tee i deres hjemmeklub, startede de en revolutionerende teknologisk udvikling, som,

foreløbig, har indtaget hele den norske golfverden -og en del af den danske.



Tidsbestillingssystemet blev i den centrale

computer hurtigt efterfulgt af en række andre funktioner, der kunne lette dagligdagen rent administrativt i den golfklub, der

agerede testklub og samarbejdspartner for systemet, Silkeborg, og i dag tilbyder GolfBox A/S faktisk en totalløsning, som -

på grund af Internet-opkoblingen - sparer masser af tid for personalet på klubhuskontoret.



- Tiden har heldigvis

arbejdet for os i gunstig retning, simpelthen fordi tiltroen til Internettet er eksploderet i de senere år, fortæller

de to initiativtagere, der udviklede ideen og konceptet gennem flere år som en fritidsbeskæftigelse, inden de stiftede

et interessentselskab, hvor både de og deres senere partner, Carsten Overgaard, en overgang arbejdede gratis.

DGU-magnetkort

I sommeren 2203 blev GolfBox så omdannet et aktieselskab med en aktiekapital på små to millioner kroner fordelt

på i alt syv aktionærer/medarbejdere - med aktiemajoriteten tilhørende Tonni Mikkelsen (salgschef), Alan Nørgaard

(marketingschef) og Carsten Overgaard (udviklingschef) og med en -ekstern - direktør, Per G. Asmussen, ansat. Til aktionærkredsen

hører i øvrigt en fjerde ekstern storinvestor.



GolfBox er - endnu - kun opstillet i 14 danske klubber, en tiendedel

af klubberne under Dansk Golf Union, men dét forhold ændres der måske på i takt med, at danske klubbers kontrakter

med andre systemer (Eagle og GolfOrganizer) udløber. DGU opsagde selv sin kontakt med Eagle med udgangen af 2003 og har i samspil

med GolfBox, Eagle og GolfOrganizer udviklet et nyt unionskort med magnetkode - til brug i alle tre systemer.



Det nye unionskort

kan bruges til at legitimere sig med før spil i klubber med GolfBox



touch-screen-monitor og kortlæserfunktion,

og på længere sigt vil sidstnævnte også kunne bruges til betalingskort.



- Rent faktisk har vi udviklet

vores system i overensstemmelse med krav, som DGU har fremsat ønsker om i vores fælles dialog, så derfor mener

vi at have kunne tilbyde det optimale koncept til den moderne golfklub, siger Carsten Overgaard.



Den opfattelse har GolfBox i

hvert fald overbevist det norske golfforbund om, således at Silkeborg-virksomheden skal levere software til administrativ styring

af samtlige 209 norske golfklubber med tilsammen 109.000 medlemmer. Det er dog valgtfrit for de norske klubber, om og hvornår

de vil tilkobles GolfBox, men ca. halvdelen af klubberne, d.v.s. 50.000 spillere, ventes at tage systemet i brug i år.



GolfBox

blev valgt i konkurrence med 11 andre systemer fra hele verden - et valg, der, forståeligvis, ikke var populært blandt

de norske systemudbydere, men som til gengæld var en stor fjer i hatten set med danske øjne, ja, nærmest et internationalt

gennembrud.

Engelsk version

- Det skal ingen hemmelighed være, at vi satser stort fremover, og derfor har vi også

udviklet en engelsk version af vores system med henblik på store golfnationer som England, Sydafrika og Australien, som alle

har så vist interesse for GolfBox, at vi hurtigst muligt vil forsøge at etablere forhandleraftaler i disse landel, lyder

det fra Carsten Overgaard. Han har pudsigt nok aldrig selv været golfspiller, men alligevel tøvede han ikke med at gå

ind som storaktionær, da han og en daværende kollega i en anden IT-virksomhed fik tilbuddet. Kollegaen undlod i øvrigt

at tage chancen - i lighed med en række andre personer, som af enten personlige eller økonomiske årsager ikke kunne/turde

blive medstiftere/aktionærer.



Det store tyske marked -med 800 golfklubber - har også forespurgt på GolfBox,

og her falder en konkret forhandleraftale formentlig på plads i nærmeste fremtid. En islandsk henvendelse har også

været interessant, fordi der i forvejen findes et islandsk - ligeledes Internet-baseret - system. Med udsigt til en vis geografisk

udspredelse håber GolfBox på et tidspunkt at blive interessant som samarbejdspartner for ét af de verdensomspændende

computerselskaber, så det danske system bliver kendt over hele verden - for at kunne håndtere enhver detalje i en golfklub

via en central computer og Internettet.

På vej i Simon1s

De store fordele ved GolfBox ligger naturligvis i, at systemet

kun findes i én central computer, at alle klubber bruger samme version og derfor automatisk bliver opdateret med sidste nye

version. Det er i øvrigt op til hver enkelt klub at bestemme lokale detaljer i systemet i forhold til standardløsningen,

f.eks. tidsintervallerne mellem starttiderne på banen.



Man kan bedst sige det sådan, at GolfBox gør administrationen

af en golfklub simpel og ligetil, fordi det kun er nødvendigt med en normal computer og en hurtig Internet-forbindelse, for

at klubben - via et brugernavn og et pass-word - kan administreres via nettet og GolfBox. På samme måde har medlemmerne

adgang til relevante informationer som f.eks. handicapreguleringer og lokale turneringer. Netop turneringsdelen har GolfBox gjort

meget ud af med en tidligere professionel spiller, Christian Færgeman, som projektleder. Til resultatformidlingen kan f.eks.

benyttes både fladskærme og touch screen-standere. En af sine nyeste danske kontrakter har GolfBox skrevet med Simon1s

Golf Club, hvor systemet allerede er installeret - dog sådan, at starttider skal bestilles i proshoppen, så kun fremmødet

kan bekræftes på touch screen1en Man kan i øvrigt også tilmelde sig turneringer på systemet, ligesom

man kan læse klubnyheder på skærmen, der i øvrigt findes i tre forskellige modeller og prisklasser, FlexiMax,

FlexiMidi og FlexiCounter.



For den enkelte golfspiller er det gratis at være med medlem af www. golfbox.dk. Dét

har foreløbig 12.000 danske spillere benyttet sig af - og snart også 50.000 norske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen