Berlingske Business

Gammel kærlighed ruster sjældent

To ældre herrer vandt for et par år siden det internationale melodi grandprix med sangen, Smuk Som et stjerneskud. I teksten

lyder det. ''''Smukkere ser hun ud, år efter år... Få sange passer så godt på Alfas store 166''er, der

er ved at være en i bilsammenhæng ældre sag ...



Modellen er netop faceliftet, men i bund og grund kan den ikke

løbe fra, at den efterhånden er en gammel konstruktion. Men den bærer sin alder med ynde, for faceliftet har gjort

den smukkere end nogensinde. Jeg tænker selvfølgelig på den dybe udskæring i fronten, der nu binder alle

Alfa''s karismatiske modeller sammen. Siden introduktionen i 1998 har Alfa Romeo holdt Alfa 166 stilistisk uændret, men i tråd

med et facelift, der blev gennemført på Alfa 156 sidste år, har man nu tilført fronten den markante ændring.



Ændringerne

af fronten er elegante og bilen fremstår som meget indbydende. Den har en skødesløs elegance, der er totalt afvæbende

og der er masser af italiensk stil over at køre 166 fremfor en tysk luksusbil.



Ny i Alfa 166 er den stærke V6 motor

på 3,2 liter og 240 hk. Den kender vi kun fra sin bedste side i GTA-modellerne i 156 og 147 og her i en stor tung luksusbil

overbeviser maskinen også. Smidigheden er imponerende. Motoren evner faktisk at trække den store bil fra lige under 1000

o/m i 6.gear! og i den modsatte ende drejer den villigt. De mange kræfter og den udprægede smidighed gør, at man

kan klare sig med få gearskift.



I en luksusbil kan det naturligvis ikke nytte noget, at lyden fra motoren bliver få

dyb og påtrængende, men i dette tilfælde synes jeg, at den fine 3,2-liters V6''er er dæmpet lidt for meget

i lyden.



Det er i detaljerne, at alderen viser sig i 166. I det indre holder designet fint, men klimaanlæg med samme temperatur

valg til hele kabinen vidner om, at Alfa ikke rigtig har taget dette face-lift seriøst.



Det indtryk forstærkes

på bagsædet, hvor Alfa ikke har gidet konstruere bagsædet med 3-punktssele på midterpladsen. Ganske vist er

bagsædet udformet som to enkeltsæder, men alligevel er det for tyndt at stille op med en bil til 633.684 kr. med hoftesele.

En elller anden må have røde ører hos Alfa. Fra 1.oktober er det i øvrigt lovpligtigt sikkerhedsudstyr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen