Berlingske Business
12:16Amerikanske krigsveteraner sagsøger store medicinalselskaber efter terrorlov

Fremtidens bil forbereder sig på ulykken lige inden den sker

(Malmø)I fremtiden vil det være slut med at skelne mellem aktiv og passiv sikkerhed i biler. Fremtidens sikkerhedsystemer

vil ifølge Mercedes være en kombination af aktiv og passiv sikkerhed.


Bilen vil populært sagt selv via sensorer

opdage, at en ulykke er på vej og herefter træffer komputeren lynhurtigt en række valg om hvilke forhåndsregler

der skal tages. På den måde kan de kostbare sekunder inden ulykken indtræffer bruges til at afbøde følgerne.

Siden 1969 har Mercedes nøje undersøgt de ulykker med Mercedes''er der er sket i en begrænset radius omkring Stuttgart.

Undersøgelserne har løbende gennem årene ført til nye sikkerhedssystemer og danner også baggrund

for Mercedes Pre-Safe, der er en forkortelse for det tidsrum der opstår mellem en nødsituation opstår og en ulykke

indtræffer. Det er dette tidsrum som Mercedes nu har døbt Pre-Safe.


- Analyserne af ulykkerne viser, at der i to

trediedele af de undersøgte ulykker gik relativt lang tid inden den virkelige kollision skete og den tid har hidtil ikke kunnet

udnyttes til at mindske følgerne af en kollision, fortæller Karl-Heinz Baumann, der er ekspert i sikkerhed hos Mercedes-Benz.


Han

sammenligder Pre-Safe med en kat, der skvatter ned fra et træ. Under faldet vender katten sig om så den lander på

benene og samtidig spændes ryggen for at klarer belastninge. På en tilsvarende måde vil fremtides biler kunne ændre

sig fra en komfort- til en sikkerhedstilstand. Men alle farlige situationer ender jo ikke med en ulykke og derfor kan Pre-Safe nulstilles.

Første stadie i Pre-Safe er sensibilitet. sensorer gør at airbags og sikkerhedsseler kan aktiveres tidligere. Næste

niveau handler om at holde passagerne på rette plads ved eksempelvis en katastrofeopbremsning. Det kan ske ved at rejse ryglænet

og hæve sædets forkant for at placere passagerne i den position, hvor sikkerhedsseler og airbags gør bedst nytte.

Næste trin kan være at øge polstringen. Det kan ske ved at undersiden af instrumentpanelet forsynes med en beskyttelse

mod nedglidning i form af en bevægelig knæbeskyttelse. Tilsvarende løsninger kan bruges i dørpanelerne,

så afstanden mellem person og indtrængende genstande øges. Systemets bevægelighed betyder, at det ikke optager

plads, når det er inaktivt. Det er muligt at ændre bilens form. En mulighed som undersøges er at skyde stødfangeren

frem, så deformationszonen forlænges.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen