Berlingske Business
17:41God weekend

Franskmænd vil følge vinmoden

I sidste uges test, satte vi fokus på enkeltdruevine fra Sydfrankrig. Vi nævnte, at disse vine var i direkte konkurrence

med de oversøiske. Noget som blev bekræftet i selv samme uge, da franske vinproducenter protesterede mod, at lovgivningen

forbød dem brugen af træchips, hvorimod de oversøiske lande havde tilladelse til det. De mente, at konkurrencen

var unfair, og at de derfor blev hægtet af den udvikling, som var i gang.



Man kunne have forestillet sig, at de ville starte

med at forbyde brugen af træchips gennerelt. Men det er der ikke tale om. De vil bare også have lov til at bruge det.

Tepose-princip

Træchips giver vinen karakter af lagring på egefad. Man skal forestille sig en forstørret

"tepose", som trækkes op og ned i cuvée'en, indtil vinen har fået den ønskede smag.



Træchipsene

kan behandles på forskellig måde, så de giver mere eller mindre røget og krydret karakter til vinen. Det

er en hurtig, nem og billig genvej til "fadkarakteren". Og det vil franskmændene godt have lov til at benytte sig

af, og vil derfor have EU til at ændre lovgivningen. Vil det lykkes? Ja, mon ikke! EU vinbønderne er presset fra alle

sider, og man er nødt til at gøre noget.



Samtidig meddeles det fra London, at "aussi'erne" har overtaget

"frøernes" førerposition. Med andre ord, sælges der nu mere australsk vin i England end fransk. En situation

som var utænkelig for ganske få år siden. Australierne fortæller, at det er fordi vin er ligesom mode, og

at man derfor er nødt til at forny sig hele tiden.



Og det gør de. De følger nøje, hvad forbrugerne

vil have, og retter sig efter det.



Meget tyder på, at franskmændene føler sig så presset, at de er

villige til at følge "moden". Så er det bare, om de kan få deres organisationers opbakning.



I Bordeaux

for eksempel har de, som har prøvet at lave "moderne" udgaver, meget kontant fået at vide, at der er en traditionel

stil, som skal overholdes.



Og gøres det ikke, kan vinen ikke godkendes som appellation Bordeaux controlée. Der

er altså ikke meget modetænkning her.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen