Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Fra inkarneret biltosse til delebilist

02BUSKoebenhavns--200709.jpg
Delebilsordninger som for eksempel GoMore og DriveNow er blevet en del af mange danskeres hverdag. I dag er det præcis et år siden, at sidstnævnte holdt sit indtog i hovedstaden, efter at 400 BMW i3-elbiler var blevet kørt fra Refshaleøen til parkeringspladser over hele København. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Klumme: Finansjournalisten er i gang med en af de større omlægninger i livet. Sportsvognen er blevet byttet ud med en hverdagsbil, og i den forbindelse fik han sin debut i en delebil. En god oplevelse.

Som inkarneret bilist er jeg vant til at sidde i det venstre forsæde. Selv at bestemme farten, ruten og afgangstidspunktet. Og helst bag rattet i en bil, der har mindst 35 år bag sig, og dermed er veteranbil med de udfordringer og glæder, det giver.

Nu er det slut. Veteranbilen gav flere udfordringer end glæder, og med småvoksne børn er jeg så småt ved at vænne mig til også at indtage passagerpladserne i bilerne på nogle ture.

Senest også i en helt fremmed bil og med en ny bekendt bag rattet. En delebil fra GoMore, som meget sigende for ændringerne i mit liv viste sig at være den bedste og billigste løsning, da førnævnte sportsvogn skulle byttes ud med en fornuftig hverdagsbil ved en bilforhandler i Jylland.

Afløseren skulle hentes lidt uden for Silkeborg, og DSBs tilbud på at komme af sted lørdag morgen lød på 418 kroner inklusive en pladsbillet. Dertil ville komme en taxi eller en bus de cirka 15 kilometer fra stationen i Silkeborg og ud til forhandleren, så den samlede pris ville formentlig ende omkring 500 kroner.

Retfærdigvis skal det med, at jeg var for sent ude til at få en af de billige, orange DSB-billetter. Men uanset hvad, så er der langt ned til den pris, jeg endte med at betale.

Jeg har for længe siden oprettet en profil på GoMore – men med den tanke, at jeg kunne tilbyde lift, når jeg jævnligt kører til Jylland med plads i bilen. Af flere årsager kan jeg godt lide princippet. Dels bliver jeg jævnligt harm over at se hundreder af personbiler på både motorvejene og i København med kun én person i bilen samtidig med, at de kører kofanger mod kofanger i sneglefart. Dels kan jeg godt lide tanken om at skåne miljøet samtidig med, at jeg sætter stor pris på den frihed, fleksibilitet og fornøjelse, der er ved at køre i bil.

06BUSUS-FIRES-CALIFORNIS-16.jpg

Nu blev GoMore nyttig for mig som passager, og jeg var spændt på oplevelsen. Kunne jeg stole på at nå frem til min aftale? Ville det være en sikker chauffør bag rattet? Ville de tre andre i bilen være godt selskab i tre-fire timer på meget lidt plads?

Svarene er tre gange ja. Kristian var på pletten til tiden med sin Skoda Octavia. Han kørte sikkert og roligt hele vejen. Og selskabet var næsten det bedste af det. I GoMore-systemet kan man selv angive, om man vil være stille, høre musik eller konversere. Kristian ville gerne have selskab på turen, og de tre timer gav til en begyndelse ny indsigt i både en IT-ingeniørs og en arkitekts dagligdag. Senere bevægede vi os ind på de spørgsmål, der privat optager de fleste af os: Hvordan og hvor i landet lever man sit liv? Hvorfor har man truffet de valg, man har? Hvordan har man tacklet nogle af de udfordringer, livet giver?

02BUSDengs-es-somemrhus-133.jpg

Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om jeg bare var heldig. Men bundlinjen er et helt klart overskud. Jeg blev kørt præcist til mit mål, jeg fik et indblik i tre andre menneskers liv og tanker, og endelig har jeg sparet verden for at udlede over 35 kilo CO2, hvis jeg alternativt var kørt alene i en bil. Alt sammen for 100 kroner. Det bliver ikke sidste gang, jeg kører delebil – bag rattet eller på passagersædet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen