Berlingske Business
17:42

Forklaring på legendernes pris

Der findes intet endegyldigt svar, men en ting er sikkert, og det er, at jo dyrere vinen er, jo mere må man forvente at skulle

betale for ting og sager, som ikke direkte kan smages.


På de vine, som vi har haft til smagning i denne uges "luksustest",

har ingen af producenterne sat sig ned og nørklet med en kalkule over faktiske omkostninger og så lagt en rimelig fortjeneste

oveni.

Smertegrænsen

Priserne på disse vine laves med en pegefinger, som dyppes i vin og stikkes i jorden. Her mærkes

hvor dollar- og yen-smertegrænsen ligger, og man fornemmer, hvor meget man kan tillade sig at forlange, hvis der stadig skal

være kunder i butikken..


Umiddelbart ville det være oplagt, at prisen fulgte de store vines skiftende kvaliteter

op og ned. Men sådan er det slet ikke.


Årgang 1997 i Bordeaux er et glimrende eksempel. Prisen steg 20-30 pct. i forholdt

til de langt bedre 1996 og 1995 årgange. Bordeauxs "første cru" vine bliver i dag solgt til priser som ligger

tre til fire gange over det, som naboerne får for deres vin. Produktionsomkostningerne er de samme.Prisforskellen kan forklares

i ejendomsvurderingerne, som viser identiske store forskelle mellem første cru og naboerne.


Er det fordi mulighederne

er bedre på første cru slottet, eller er det fordi, at første cru slottet er bedre til at udnytte mulighederne?

Hønen eller ægget!

Et billigt châtau

Château Margaux var billig til salg under depressionen i Bordeaux

i midten af 1970''erne. Det blev købt af Mentzelopoulos familien for 100 mio. FF. I dag er vurderingen 1.5 mia. FF.


Denne

prisforskel illustrerer meget den prisudvikling, som vi har set på Bordeaux første cru vine, i samme periode.


Den

australske Grange koster i dag 1800 kr., og så skal man endda stå i kø med hatten i hånden, hvis man vil

have lov at købe noget af det. Det er helt klart, at prisen er sat, så den koster det samme som Bordeaux første cru-vine.

Grange har ikke et slot til 1,5 mia. Man har heller ikke tilnærmelsesvis samme udgifter til at få druerne i hus som på

Margaux. Prisen er udelukkende et udtryk for udbud og efterspørgsel.


En klog mand har engang sagt, at man kun kan smage

kvalitet op til 200 kroner. Resten er halleluja og forkromet kølergitter. Men så enkelt er det ikke. Man må ikke

glemme forventningens glæde og især ikke glemme den fornøjelse og den prestige, der er i at kunne fortælle

vennerne, at "jeg for øvrigt lige har smagt Château Margaux, Grange og....".


Den fornemmelse er svær

at gøre op i penge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen