Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Først blomstring, så afblomstring – også på børsmarkedet

jens chr.
Jens Chr. Hansen er erhvervskommentator på Berlingske Business. Foto:

Erhvervskommentator på Berlingske Business, Jens Chr. Hansen, har kastet sig ud i Danske Banks nye digitale investeringsprodukt June. Han er dog ikke blevet helt overbevist efter den første måned.

Måske jeg skulle have været mere opmærksom på navnet, brandet »June«.

Danske Bank satte i foråret, i april/maj 2017, et nyt digitalt investerings­produkt i søen med navnet June.

Jeg tænkte i første omgang på, om June alene var åben for transaktioner i juni eller på anden måde knyttet op på denne første sommermåned. Chefen for Wealth Management i Danske Bank og dermed også øverste ansvarlige for June, direktør Tonny Thierry Andersen, lod imidlertid forstå, at navnet June var valgt, fordi juni er lig med vækst og blomstring. Præcis det som Danske Bank ville med June-produktet, nemlig at få kundernes penge til at vokse og blomstre og dermed stige i værdi.

KimValentin

Jeg var en af dem, som – givetvis i et anfald af forårskådhed – syntes, at det lød rigtigt godt. Ligesom flere end en million andre danskere havde jeg lidt penge stående kontant, og eftersom kontanter i banker giver nul i rente, ender det reelt med en underskuds­forretning, når man tænker inflationen ind i det regnestykke. 10.000 kr. på kontantkontoen ved årets begyndelse mister således noget af købekraften hen over året, når prisstigningerne trækkes ud af den ligning.

Altså lod jeg mig »indfange« af sirene­sangen fra Tonny Thierry og hans folk. Blandt andet »Hej, jeg hedder Thomas«-rådgiveren fra Danske Bank, som med ungdommeligt look, blå denimskjorte og blød baggrundsmuzak i en video på bankens hjemmeside lod forstå, at det var rigtige levende mennesker bag June-produkterne.

Blot et par uger henne i juli kan jeg konstatere, at blomstring i naturen efter­følges af afblomstring. Således også min June-konto, som er afblomstret og har mistet et par procent i værdi. Gør jeg således boet op her-og-nu, har jeg ikke alene tabt på investeringen, men også fået udhulet mine penge med inflationsudviklingen.

Som gammel bankmand er jeg helt på det rene med, at med gevinstmuligheder følger også tabsrisici. Og nuvel, et par måneder er en meget, meget kort tidshorisont at betragte en investering på. Så jeg bliver hængende ved mit June-arrangement og håber på, at Tonny Thierry kan finde investeringer på børsmarkederne, som igen bringer min June-konto i plus. Jeg lover at vende tilbage, når der også er positivt at berette.

17BUSAalborg-vinder-paa-bol.jpg

Det forekommer mig dog, at markeds­føringen og salget af June i de glade forårs­måneder gav indtryk af sådan lidt hokus pokus-magi fra Tonny Thierrys Danske Bank-laboratorium. Nemlig at man kunne veksle nulrente-kontantkontoen til plus-­gevinster, hvis man ville deltage med et forsigtigt lod på børsmarkedet. I mit tilfælde valgte jeg den neutrale June Balanced, men lige lidt har det hjulpet. Investeringen er i minus.

Tanken med June er at forenkle og billiggøre investeringer i værdipapirer mest muligt ved at investere pengene efter indekset for de såkaldte ETFer.

Nok har det hidtil ikke været en succes for mig, men har det så været en succes for banken? Njarh og bom-bom-bom. Samlet er der investeret for 120 mio. kroner fra 15.000 kunder – langt hovedparten af de én million danskere, som har kontanter stående i banken, har altså ikke kunnet lokkes til June-truget. Håbet om et nyt MobilePay-agtigt gennembrud er endnu ikke kommet.

Danskerne føler sig sikre ved gode, gammeldags penge på kontantkontoen. Også i en nulrentetid. Ikke gode udsigter for regeringens planer om at forvandle danskernes lyst fra kontantkonti til aktiesparekonti.

Jens Chr. Hansen er Berlingske Business’ erhvervskommentator

598918628.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen