Berlingske Business

Flere slags nytårskur

Der er flere betydninger af ordet kur. Det kan være en plan for et tidsrum, hvor man vil opnå et bestemt mål (blive

rask, slankere, venligere o.s.v.). Kur kan også være det, et overhoved gør, når han/hun modtager undersåtterne

i en given anledning. Fx i forbindelse med et nyt år. Og til sidst er kur noget, man gør for at vinde en andens gunst.



ErhvervsBladets

vintestpanel var indkaldt til nytårskur. Hvad vi lægger i kurbegrebet? Lidt af hvert! Vi skal jo prøve at blive

bedre. Det er en kur i sig selv. Vi skal også gøre kur til læserne, så de synes, at de får en god vinoplevelse,

hver fredag. Og kuren var også en samling i en given anledning - det nye år.

Æbler og appelsiner

Panelets

opgave er udelukkende, at smage og vurdere et antal aktuelle vine. Det kan være i form af en temasmagning, og det er det de

fleste gange, men ind imellem har vi også bare vinnyheder blandet godt og grundigt fra hele verden. Vi har hørt fra flere

sider, at det kan man ikke. Det er som at sammenligne æbler, appelsiner og bananer. Der er noget om kritikken, det får

jeg bekræftet, når jeg efterfølgende prøver at få panelets skriftlige vurderinger til at se ud, som

om det er samme vin, de har smagt.

Svært at overskue

Langt de fleste medievintests foretages med blandingsgods. Altså

rød, hvid og rosé fra hele verden til forskellige priser. Dette virvar af forskelligheder er ganske svært at overskue

i en blindsmagning. Det er vel også derfor, at de fleste tests udføres som åbne smagninger, hvor man ved, hvad

det er, man smager. Bedømmerens opgave er så ud fra etiketten at fortælle læseren, om vinen i glasset er

bedre eller dårligere end teorien siger, og om vinen er pengene værd. Problemet er bare, og det er ligegyldig, hvor professionel

man er, så forstyrrer etiketten den objektive bedømmelse.



Derfor holder vi fast i her i ErhvervsBladet, at vinene

bedømmes blindt. Det eneste, der er kendt på forhånd, er temaet. Hvem der har lavet vinen, hvem der har importeret

den, og hvad den koster, skal ikke forstyrre oplevelsen.



Det betyder, at man må finde sig i, at der ind imellem kommer

nogle groteske bedømmelser. At en kostbar Bordeaux grand cru classé fx kommer til at ligne et mislykket forsøg

fra den anden side af jorden, eller at en Bourgogne Pinot Noir bliver placeret i Avedøre.



Det er vores umiddelbare oplevelse

af vinen i glasset, der beskrives. Lige som ude i virkeligheden.



Noget som næsten alle kløjs i er vores forsøg

på at bringe vinens pris ind i den endelige bedømmelse. Det kan meget let angribes. Det beror på en vurdering i

hvert enkelt tilfælde. Men er nødvendigt. Fordi prisen er en væsentlig faktor, når man køber vin.

Det er også en måde at fortælle forbrugerne, at træerne ikke altid vokser ind i himlen, selv om man betaler

lidt ekstra for vinen.

Test af 12 vine

Nytårskuren startede med en test af 12 vine, som panelet ikke havde den mindste

forudsætning for at vide, hvad var. Vi skulle teste, om panelets smageevner havde taget skade af julens strabadser. To vine

måtte kasseres på grund af dårlig prop. Det var ikke de to billigste. Det er en kedelig oplevelse, som vi desværre

møder lidt for ofte.



Da smagningen var overstået - men stadig uden at vinenes identitet blev afsløret - fik

panelet at vide, at der blandt de smagte vine blandt andet var en Saint Émilion grand cru



classé, en Bourgogne

Pinot Noir en Rioja Reserva, en Barolo, en Vino Nobile di Montepulciano, en Chianti Classico, en Pinotage og en Ctes du Rhne Villages.



Panelet

gik i gang med at smage igen. Flere udbrød spontant, at adskillige af vinene var blevet bedre. Var det fordi, de var blevet

gjort bekendt med, at der var kendte navne blandt det, der var smagt? Eller var det fordi, vinene nu havde fået noget mere luft?



De

var blevet bedre. Endnu en bekræftelse på, hvordan nogle vine skal have masser af ilt for at vågne op. Vi kom til

at diskutere, om vi i fremtiden skulle smage to gange for at være helt sikre.



I bemærkningerne til de enkelte vine

er noteret, hvad panelet troede, de smagte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen