Berlingske Business

Flere fik bedre styr på privatøkonomien sidste år

Danske penge. Pengesedler og mønter.
Foto:

En rundspørge viser, at mange danskere har fået styr på økonomien sidste år. Det gælder særligt unge.

København: 2015 var et år, hvor privatøkonomien havde gode vilkår for de fleste i Danmark.

Reallønsfremgang, stigende beskæftigelse og lave renter betød, at mange oplevede at have flere penge mellem hænderne end året før.

Det kan man også læse i den årlige analyse, som Nordeas forbrugerøkonom, Ann Lehmann Erichsen, har udarbejdet med hjælp fra TNS Gallup, der har spurgt et repræsentativt udsnit af danskere mellem 55-65 år om deres økonomiske forhold.

For hvor 63 procent sidste år svarede, at de havde godt styr på deres privatøkonomi, er andelen i år oppe på 74 procent.

Det svarer til, at 390.000 flere har fået styr på økonomien, hvis undersøgelsen tegner et retvisende billede af hele befolkningen.

forbrug

- Det er meget markant spring, og det kommer en lille smule bag på mig. En del handler selvfølgelig om generel optimisme på økonomiens vegne, men finanskrisen har givetvis også betydet, at folk har bedre snor i privatøkonomien.

Faktisk er fremgangen endnu mere markant for unge mellem 18 og 25. Her er andelen steget fra 49 til 71 procent.

Det endda på trods af, at 22 procent har brugt deres månedsløn før tid, og at 11 procent af de adspurgte har oplevet at få en eller flere rykkerbreve inden for de seneste seks måneder.

- De unge er meget bedre end deres rygte, selv om de selvfølgelig skal gøre sig nogle erfaringer, siger privatøkonomen.

Ud over at konjunkturerne altså går den rigtige vej herhjemme, har mange også selv gjort noget aktivt for at få deres egen økonomi under kontrol.

For eksempel har 20 procent lagt et nyt budget i modsætning til 14 procent sidste år.

/ritzau/

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen