Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

FDM ser stadig fuld fart på leasingbiler efter indgreb

Regeringen fremsætter om kort tid en ny lov om beskatning af leasingbiler. Vi har været på tur hos forskellige firmaer, der risikerer at blive ramt på deres indtjening.
Foto:

Regeringen har grebet ind overfor leasingselskabers afgiftsfinte, men har ikke sat prop i hullet, lyder det.

Regeringen har gjort et lovhul mindre for leasingbranchen, men det eksisterer stadig, lyder det onsdag fra bilejernes organisation, FDM, og branchen selv.

Leasingselskaberne kan fortsat sikre sig stor rabat på registreringsafgiften på nye biler, selv om regeringen har grebet ind.

Leasingbiler skal fremover have genberegnet deres værdi og registreringsafgift efter fire måneder ifølge indgrebet.

Men så kan leasingbranchen bare indføre korte leasingkontrakter på tre måneder. Ifølge afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM, er regeringens lovindgreb en nødløsning.

- Man forsøger at lappe det eksisterende og meget komplicerede afgiftssystem. Det er meget svært at se, hvad konsekvenserne bliver, det er en meget kreativ branche.

- Skulle vi for alvor sikre, at den samme bil betaler den samme afgift, skulle vi over i et teknisk system og ikke et værdibaseret, siger han.

Lovhullet skyldes, at registreringsafgiften på en leasingbil beregnes ud fra indkøbsprisen. Men den genberegnes, når leasingaftalen udløber - denne gang ud fra markedsprisen.

Det vil ofte betyde, at selskabet har ret til at få refunderet registreringsafgiften.

Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, er bortrejst i denne uge. Men på en sms forklarer hun, at partiet er opmærksom på problematikken.

- Vi har aftalt, at vi følger leasingområdet nøje, og hvis det viser sig, at de laver nye måder at omgå registreringsafgiften på, så er vi åbne over for yderligere stramninger, skriver hun.

Det er imidlertid ikke godt nok, hvis man spørger Jesper Petersen, der er skatteordfører for Socialdemokratiet.

Han mener, at det er urimeligt, at mange kører rundt i leasingbiler, der reelt ikke bliver pålagt registreringsafgift, mens andre betaler fuldt ud ved et almindeligt bilkøb.

- Skatteministeren lovede at sætte en stopper for den situation, men nu hører vi fra leasingbranchen, at de allerede har fundet et nyt smuthul og er ved at indrette sig efter det. Det er simpelthen ikke godt nok.

- Skatteministeren har klokkeklart lovet at sætte en prop i det hul - og nu må han levere, lyder det fra Jesper Petersen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen