Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Færre flyforsinkelser med SAS

- Der er blevet bedre plads i luftrummet, efter at vi og andre selskaber har skåret ned på flyafgange og destinationer.

Vi har skåret ca. 15 pct. af vores kapacitet - og gennemsnittet for flyselskaber i Europa er på 15-20 pct.


Sådan

forklarer informationsmedarbejder Thomas Brinch, SAS, at forsinkelser over 15 minutter i oktober måned faldt fra 27,7 pct. i

2000 til 18,6 pct. i år for de europæiske luftfartsselskaber - efter terrorangrebene i USA. Tallene er offentliggjort

af AEA, Association of European Airlines.


Hos SAS er man dog også sikre på, at den intense sikkerhedskontrol har været

medvirkende til udviklingen.


- Alle passagerer kommer meget tidligere til lufthavnene på grund af de udvidede sikkerhedstest.

Forspillet til flyvningen er længere -og stort set alle er i flyet i god tid, så det i sig selv ikke skaber forsinkelser, siger

Thomas Brinch. SAS er fortrøstningsfulde med hensyn til fremtiden. Det tegner til forbedrede belægninger på de

fleste ruter.


Samlet har de europæiske flyselskaber reduceret deres kapaciteter væsentligt - med 14,1 pct. færre

fly-kilometer i november. Et tal, der skal ses i lyset af, at der allerede var skåret ned med 7,8 pct. i oktober måned.


-

Vi så på tallene i går - og ser vi på ruterne til USA, viser det stort set fyldte fly på alle flyene

- selv den rute, der har været hårdest ramt, Washington, havde en 80 pct. belægning i går. Nedlægningen

af ruten fra Oslo og aftenflyvningen af aftenflyet til New York spiller dog også en rolle, siger Thomas Brinch.


Ingen af

flyene i går til USA var tabsgivende - og det hænger bl.a. sammen med, at det både var økonomiklasse og business

class, som havde høj belægning.

Skubber levering

- Det er dog fortsat ikke så godt som det burde være

- og vi venter spændt på decembertallene. Men det første kvartal oftest er den svageste fly-måned, er det

positivt med fremgang.


Thomas Brinch peger også på indfasningen af de nye Airbus A321 og A340 fly. Det skulle gerne

kunne hænge økonomisk sammen med udviklingen i trafikken. 321-flyene, som SAS har købt 17 af især som føde-fly

fra Skandinavien til København, er i første omgang sat ind på Oslo.


- Vi har samtidig forsøgt at skubbe

nogle af 321-ordrerne på fabrikken, for så vidt det kunne lade sig gøre uden at give ballade med Airbus. I den forbindelse

- og for udviklingen i flytrafikken i særdeleshed - er det jo positivt med den store ordre, som Airbus netop har fået

fra Emiraterne.

Lille forbedring

- Ser man på faldet i antal rejsende i europæiske flyselskaber, er der tale om 19,6

pct. i november i fjor mod 21,2 pct. i oktober. Til sammenligning er flyvninger på USA hårdest ramt med et fald på

31,5 pct. - fulgt af Fjernøsten og Australien med 20,3- og intereuropæisk på 14,7 pct., oplyser informationschef

David Henderson, AEA.


Nedgangen for de asiatiske og europæiske flyvninger svarer stort set til nedgangen efter Golfkrigen

i 1991 - men nedgangen på flyvninger til nordamerikanske markeder var kun på 9,7 pct.


- Det er denne gang de amerikanske

luftfartsselskaber, der er ramt hårdest - i oktober og november med hhv. 38,4 og 29,1 pct. tilbagegang i passagertallene. Det

er fire-fem procentpoint værre end for de europæiske selskaber, udtaler David Henderson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen