Berlingske Business

Få overblikket: Her bor de dårlige betalere

rki

Antallet af dårlige betalere stiger, men den samlede gæld bliver mindre, viser nye tal fra RKI Experian. Få et overblik over, hvem der er den typiske dårlige betaler.

En af de tunge indikatorer for sundhedstilstanden i danskernes privatøkonomi har netop set dagens lys.

RKI Experian har i dag offentliggjort den halvårlige statistik fra registreret, der kan fremkalde koldsveden hos selv den mest hærdede person: Registret over dårlige betalere.

RKI 1

Og lad os bare slå fast med det samme: Der er stadig en pæn stor mængde misligholdt gæld hos de 5,1 procent af danskerne, der er registreret i RKI. Der er dog grund til at besynge et lille lyspunkt, før vi for alvor dykker ned i de mere dystre sider af danskernes økonomiske situation.

For overordnet set høvles der gæld af. Den samlede gældsbyrde blandt de registrerede dårligere betalere faldt i fjor. I 2014 var skyldte de samlet 17,3 mia. kroner. Her i 2015 lander tallet på 16,5 mia. kroner.

Her er kommunerne med den største andel af gældsplagede danskere

(Jo mere rødt, desto højere andel af dårlige betalere)

Flere registrerede

Men så er der heller ikke flere lyspunkter set i det overordnede perspektiv. Antallet af registrerede, der popper op ved en søgning i registret, er nemlig vokset. 203 personer flere end i fjor må i dag se sig stemplet som dårlige betalere. Og her er udviklingen faktisk vendt i en negativ retning. De seneste to år er der ellers sket et fald i antallet af danskere i RKI.

06BUScomosoeen.jpg

Experian-direktør Jens Hjortflod er nu spændt på, hvordan opsvinget, som der er stadig flere tegn på, kommer til at påvirke gældsafviklingen.

»Vi skal huske, at vejen til RKI er lang og brolagt med opfordringer til at indfri gælde. Omvendt er vejen ud kort. Når gælden er betalt, slettes mand,« siger han og kommer også med en fyndig opfordring.

»Gæld må bekæmpes med åben pande.«

16BUSejerlejlighed.jpg

De unge må lide

Dagens opgørelse giver også et billede af, hvilke aldersgrupper der typisk havner i RKI. Og springet fra at befinde sig under sine forældres trygge økonomiske vinger til at bevæge sig selvstændigt ud på de økonomiske vilde vover, får tilsyneladende mange til at falde lige lukt i gældsfælden.

bankkunder_Business

De helt unge 18-20-årige er fortsat registreret med omkring 5.000 tilfælde - hvilket svarer til 2 procent af dem. Men springet ind i 20'erne gør ikke situationen lettere. Der er 50.000 dårligere betalere blandt de 21-30-årige.

Den største repræsentation ser man dog blandt de 41-50-årige, hvor der er omkring 60.000 registrerede, hvilket svarer til 7,4 procent af aldersgruppen.

Ifølge Experian-direktør Jesper Hjortflod skal forklaringen findes i nogle af de makroøkonomiske faktorer, der har påvirket danskerne i de senere år.

»Krisen har været hård ved dem, der har haft meget at miste, og det er nærliggende at tro, at arbejdsløshed, skilsmisse og boligboble har spillet en rolle,« siger han.

Stor landsforskelle

Der er også store grafiske variationer i fordelingen af de dårlige betalere. I Region Midtjylland er der mest styr på at balancere indtægter og udgifter. Here er kun 4,2 procent af befolkningen i RKI. I Region Sjælland gælder det for 6,52 procent af befolkningen.

gæld

Zoomer man helt ind på kommuneniveau er forskellene endnu større. I Lolland Kommune er flere end hver tiende voksne registreret i RKI og tallet er vokset med 0,24 procentpoint i forhold til i fjor. At den triste udvikling kan vende, er Ishøj Kommune et bevis på. Her er andelen af dårlige betalere gået fra 9,14 procent i 2014 til 8,74 i år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen