Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Få 4.500 kroner for flyforsinkelsen

11BUSloka_flyforsinkelse_01.jpg
Hvis du har oplevet en flyforsinkelse på mere end tre timer inden for de seneste tre år, har du muligvis mellem 1.875 og 4.500 kr. til gode hos flyselskabet. ?Arkivfoto: Simon Skipper

Hvis du har været en tur i udlandet, og dit fly var forsinket, så sørg for at søge om kompensation – der kan være mange tusinde kroner at hente. Flyselskaberne forsøger dog ofte at slippe udenom.

Det er dødssygt at være spærret inde i en lufthavn i timevis eller komme et døgn senere frem, fordi flyet er forsinket, aflyst eller overbooket. Til gengæld kan det udløse et pænt tilskud til rejsen, da man ofte har ret til en kompensation fra flyselskabet. Man skal bare selv gøre krav på pengene, hvilket en del ikke er klar over eller orker. Det kan nemlig være en omstændelig proces, medmindre man allierer sig med et af de firmaer, der har specialiseret sig i at hjælpe flypassagerer med at få kompensation.

Det gjorde min kæreste og jeg efter en ferie i Thailand i december 2013, da vi blev over 22 timer forsinket. Flyet var på grund af en teknisk fejl strandet i Mexico, hvor omkring 300 chartergæster ventede på at komme hjem. Nu er et forlænget ophold i Thailand ikke i sig selv verdens undergang. Men det endte med at være en lang og belastende venten, da rejsebureauet ikke gav klar besked og bare udsatte afgangstidspunktet igen og igen.

Vi blev heller ikke oplyst om muligheden for at få et økonomisk plaster på såret. Nogle dage efter hjemkomsten modtog vi dog en mail fra rejsebureauet med en undskyldning for forsinkelsen. Her fremgik det, at man ikke automatisk ville få kompensation.

»Ønsker I at rette krav i henhold til EU Forordningen 261/2004 – passagerrettigheder, skal vi venligst gøre opmærksom på, at dette krav skal rettes direkte til flyselskabet,« stod der uden nærmere information om, hvordan man gør, eller hvad ens rettigheder er.

Vi var heldigvis bekendte med reglerne og fik sendt et krav af sted til TUIfly Nordic på 4.500 kr. i kompensation pr. person, hvilket er standardbeløbet for forsinkelser på over tre timer ved oversøiske flyvninger. Det blev afvist med henvisning til, at forsinkelsen skyldtes »usædvanlige omstændigheder«, hvilket selskaberne ofte forsøger at dække sig ind under.

ff

Svært at hive penge ud af flyselskaberne

Gider man at tage kampen, er næste skridt at klage til Trafikstyrelsen. Men selv hvis man får medhold, er det ikke ensbetydende med, at man får sine penge, da mange selskaber ikke retter sig efter det. Så er eneste mulighed at gå rettens vej.

Heldigvis er der hjælp at hente hos firmaer som Flyforsinkelser.dk og Airhelp.dk. Typisk tager de omkring 25 pct. af kompensationen, hvis man vinder. Ellers er det gratis.

Vi overlod bøvlet til Flyforsinkelser.dk, som indledte en retssag mod TUIfly Nordic på vegne af flere klienter, der var med vores fly. I januar fik vi besked om, at Flyforsinkelser.dk havde vundet. Men TUI nægtede at udbetale kompensation til andre end den klient, der fik sin sag prøvet i retten. Det betyder, at Flyforsinkelser.dk skal stævne TUI i hver enkelt sag fra den pågældende flyafgang. Så om vi får pengene, er stadig uvist, men det tegner lovende.

Man kan søge kompensation tre år tilbage i tiden for aflysninger og forsinkelser på mere end tre timer. Ifølge Airhelp.dk har danskerne over en milliard kroner til gode hos flyselskaberne.

06BUSRickard-Gustafsson.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen