Berlingske Business

Er det en abonnementsfælde eller fordelsklub?

mads
Mads Sixhøj Foto:

Flere hjemmesider lokker med særdeles billige kropspleje- og husholdningsprodukter, men pludselig har man sagt ja til et abonnement på 89 kr. om måneden. Er det en fordelsklub eller abonnementsfælde? Forbrugerombudsmanden er begyndt at komme efter abonnementsfælderne.

Jeg var løbet tør for voks til håret, så jeg gik til tasterne og googlede »American Crew hårvoks«. Hjemmesiden piingu.dk dukkede op blandt søgeresultaterne og tilbød mig den pågældende voks – ikke til normalprisen på 185 kr., men til blot 49 kr. Og der var fri fragt. Jeg trykkede »køb«, indtastede leveringsadresse og tjekkede på ordren, at mit totalbeløb nu også var 49 kr. inkl. fragt. Det var det.

Først nogle måneder senere så jeg på min bankkonto, at jeg hver måned havde betalt 89 kr. til Piingu. Og først da opdagede jeg, at jeg tilsyneladende havde tilmeldt mig et såkaldt abonnement, der gav løbende adgang til at købe produkter via deres hjemmeside. Ved et efterfølgende tjek stod det da rigtigt nok også i bunden af hjemmesiden og i bunden af en tilsendt email, måtte jeg sande. Men det havde jeg altså overset, da jeg købte voksen.

20BUSBugaj-111349.jpg

Jeg skal ikke kunne sige, om piingu.dk og lignende hjemmesider har en masse glade kunder, som alle er helt bevidste om abonnementet og løbende køber så mange produkter, at de 89 kr. om måneden kan betale sig. Men jeg kan konstatere for mig selv, at med min vigende hårpragt skal jeg ikke længere bruge så meget voks, at jeg får nok ud af at betale 89 kr. om måneden.

Jeg kan i øvrigt se på brugeranmeldelseshjemmesiden Trustpilot, at jeg langtfra er den eneste, der uforvarende har købt et abonnement hos Piingu. Et ord som »bondefangeri« er endda i flere tilfælde brugt om hjemmesiden.

Der findes efterhånden en række hjemmesider, der har samme forretningsmodel: De tilbyder billige produkter, mod at man samtidig køber et abonnement til 89 kr. om måneden. Om alle hjemmesiderne gør tilstrækkeligt tydeligt opmærksom på abonnementet, er op til Forbrugerombudsmanden at vurdere. Og der glæder det mig, at Forbrugerombudsmanden er opmærksom på problemstillingen.

trendsales

I sidste uge valgte Forbrugerombuds­manden således at politianmelde syv virksomheder, som ifølge Forbruger­ombudsmanden står bag såkaldte abonnementsfælder. En sådan defineres som »et usædvanligt godt tilbud på nettet, som forbrugeren kan få ved at betale et lille beløb, ofte mellem 1-50 kr. Enten fremgår det slet ikke – eller kun med småt – at man med betalingen af det lille beløb også tegner et abonnement.«

En af de politianmeldte er et firma, der udsender mails med beskeden »Du har vundet en rejse«. Forbrugerne stilles en rejse i udsigt, hvis de vælger at give kontaktoplysninger og svare på spørgsmål om forbrugsmønstre og –præferencer. Blandt de mange spørgsmål kan man vælge, om man ønsker at modtage en kuffert eller en bærbar computer for et symbolsk beløb. Herefter ledes forbrugeren videre til en side, hvor betalingen for kuffert/computer opkræves, og hvor der med meget lille skrift står, at forbrugeren samtidig prøver WeNeverLoseIt i syv dage. Når betalingen er gennemført, hæves der 299-399 kr. om måneden.

Billede

Jeg slap heldigvis billigere for min uopmærksomhed. Og nu, hvor jeg i øvrigt snart skal købe voks igen, er jeg bekendt med disse hjemmesider. Jeg har fundet en, der tilbyder voks til 59 kr., og hvor abonnementet er gratis de første 30 dage. Bare man husker at afmelde sig i tide – og det gør jeg denne gang.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen