Berlingske Business
12:14Novo Nordisk trækker dansk eliteindeks i gedigent plus

Efterårsferien kan blive en dyr fornøjelse

Famlie strand sol solnedgang -
Hvad skal du lave i efterårsferien med familien? Free/Colourbox

Der er stor forskel på, hvad det koster, hvis en familie på fire søger oplevelser sammen i efterårsferien.

Efterårsferien står for døren, og dermed åbner der sig et hav af mulige oplevelser, som hele familien kan besøge.

Selv om vejret i øjeblikket ikke viser sig fra sin bedste side, er det alligevel en ferieuge, hvor familierne ikke holder sig inden døre. Det fortæller Johanne Priem Bugge, som er specialist i oplevelsesøkonomi.

»Det billede, jeg ser, er, at efterårsferien er en ferie, hvor vi gerne vil være sammen og blive klogere. Det handler om at være sammen med familien og så komme ud og opleve ting, som kan gøre os klogere,« siger hun.

Johanne Priem Bugge fortæller samtidig, at der er en meget skarp konkurrencesituation mellem landets attraktioner i disse år. Den konkurrence kan have indflydelse på prisen.

Kreta

Alligevel er der dog stor forskel på, hvad det eksempelvis skal koste at have hele familien med i Tivoli eller i Zoologisk Have.

Derfor giver vi her et overblik over, hvor meget det koster en familie på to voksne og to børn at besøge attraktioner i hele landet.

Sammenligningen er foretaget på baggrund af tal fra Pricerunner, som er indsamlet 4. oktober.

Ser vi på Sjælland, Lolland og Falster, er der mange muligheder for at kunne tage familien med på udflugt.

Københavnsområdet er det dyreste med Tivoli som højdespringer. Her koster det 1320 kroner, hvis to voksne og to børn skal have både entré og turpas.

Derudover ligger steder som Den Blå Planet, København Zoo og BonBon-Land i prislejet mellem 500-600 kroner, mens Lalandia ligger på 780 kroner.

Den billigste løsning er Knuthenborg Safaripark på Lolland, hvor du kan slippe helt ned til 386 kroner for hele familien.

Tager vi turen til det sydlige Jylland og Fyn, er Billund den dyreste destination. Her koster det 1148 kroner for en tur i Legoland, men prisen afhænger af, at du køber billetter i god tid.

De billigste løsninger i dette område er Odense Zoo, til 430 kroner, og Givskud Zoo, til 550 kroner. Ved sidstnævnte skal man dog købe billetterne online for at opnå en rabat.

I Østjylland er der også mange muligheder for at få en på opleveren. Her er Aqua Akvarium ved Silkeborg og Ree Park i Ebeltoft de billigste alternativer. 450 og 500 kroner koster det en familie på fire at komme ind der.

I den modsatte ende er det igen forlystelsesparker, der ligger i toppen. En tur i Tivoli Friheden med turpas til familien koster 940 kroner, mens en tur i Djurs Sommerland koster 1080 kroner.

23BUSDF-vil-bekaempe-radika.jpg

Er det for koldt til rutsjebaner, kan familien alternativt lægge vejen forbi Den Gamle By i Aarhus, hvor de slipper med 270 kroner.

Fakta: Så meget koster det en familie med to voksne og to børn at få adgang:

Top 3 billige:

- Knuthenborg Safaripark, Maribo: 386 kroner (Spar 10 procent ved køb online).

- Odense Zoo: 430 kroner (Normalpris er 490 kroner).

- Aqua Akvarium, Silkeborg: 450 kroner.

Top 3 dyre:

- Tivoli, København: 1320 kroner (inklusiv turpas til 220 kroner per person).

- Legoland, Billund: 1148 kroner (Men kun, hvis man køber billetten syv dage før).

- Djurs Sommerland, Nimtofte: 1080 kroner.

Kilde: Pricerunner. Priserne er indhentet 4. oktober.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen