Berlingske Business
17:42

Duel på bilnavigering: Bærbar eller stationær - hvad er bedst

Navigationsanlæg til bilen vinder større og større udbredelse blandt sælgere og konsulenter, der bruger

meget tid på landevejen. Fordelene er indlysende. Med GPS navigering i bilen er det slut med at køre omveje og for mange

er det også en stressfaktor at skulle finde vej samtidig man eksempelvis besvarer opkald på mobiltelefonen mm.


Løsningen

er et navigeringsanlæg og gennem de seneste år er priserne faldet. Det er stadig dyrt at købe et fabriksmonteret,

men et eftermonteret er så langt nede i pris, at det ikke bør forhindre, at man montere et i en konsulent-bil.


For

blot få år siden var navigeringssystemerne til biler alle stationære, men i takt med at elektronikken fylder mindre

er der dukket transportable løsninger op, som vel at mærke også har stemmevejledning og piktogrammer med vejvisning

i kombination med vejkort.


Målet med denne duel er derfor, at finde ud af, om man kan klare sig med en transportabel model

eller om de stationære systemer med stadigt er den bedste løsning, hvis man skal bruge navigering mere profesionelt.


Det

faste anlæg er Blaupunkt TravelPilot DX-V, der har en aftagelig skærm. Bortset fra topmodellen, der hedder DX-V Flip Out

er der tale om det ypperste som veteranen Blaupunkt kan levere i disse måneder. Systemet bestemmer positionen ved brug af både

gyroskop, speedometersignal og GPS-satellitter. Prisen er 17.499 kr. Dertil kommer montering samt en TMC tuner (Trafic Management

Control). TMC fungerer populært sagt ved at der sendes besked fra Vejdirektoratet om store vejarbejder og ulykker direkte til

navigatoren der så eventuelt planlægger en ny rute, hvis du som bruger siger god for det. TMC er relativt nyt i Danmark

men det har den store fordel, at det viser vejarbejder og spørger, om du vil guides en anden vej.


Som en slags Goliat

overfor dette store avancerede anlæg har vi valgt Streetpilot III fra amerikanske Garmin. En lille bærbar sag til 14.999 kr.,

der kun har det digitale kort og satelitterne til at finde vej. Så rent teknisk kan man godt sige, at Streetpilot III på

forhånd er lidt bagud.


Begge systemer benytter digitale kort. Hos Blaupunkt ligger kortene stadig på CD-rom, hvilket

betyder, at du skal have en lille stak CD''ere med, hvis du eksempelvis skal på ferie i Europa. StreetPilot benytter DVD mediet

og det betyder, at Europa i princippet kan ligge på en DVD. Men på grund af navigatorens størrelse er den uden

en DVD-læser. I maskinens hukommelse ligger dog et fuldt detaljeret kort over Skandinavien, så det er kun i udlandet,

at du får brug for at læse flere kort ind i maskinen. Streetpilot rummer dog baggrundskort over hele Europa, så

du kan godt finde fra Esbjerg til Napoli.


Men hvis du skal rundt i Napoli, skal du have læst data ind fra den medfølgende

kort DVD MapSource. Det kan ske på flere måder. Enten kan kort eller ruter lægges over via USB-kabel direkte i maskinenes

faste hukommelse eller man kan lægge op til 128 MB på et lille kort via en kortlæser, der så stikkes i maskinen.


Under

alle omstændigheder skal man have fat i en PC for at udvide det kortmateriale der ligger i maskinen, når man pakker den

ud første gang. Det kan lyde lidt besværligt, men på den anden side, så er de fleste potentielle købere

til en Streetpilot vel også i besiddelse af en PC.



StreetPilot er nem

StreetPilot er ganske let og skal derfor på

en eller anden på sættes fast i bilen. Det kan ske ved en lille fastklæbet holder eller maskinen kan klikkes fast

i en lille fin sandpose, der så stilles på toppen af instrumentbordet. Holderen koster 399 kr. men kan varmt anbefales

idet maskinen står rigtig godt fast. Kun deciderede undvigemanøvrer kan bringe den til fald. Blaupunkts skærm kan

klipses af og på, hvilket er vigtigt, hvis bilen parkes for natte et ubevogtet sted. Skærmen lokker med garanti langfingrede.


Placeringen

af Streetpilot er meget vigtig. Den lille klap-ud-antenne skal have fri udsigt til stjernerne og derfor skal maskinen tæt på

forruden.


I enkelte nye biler såsom Citron C5, der har varmedæmpende frontrude der indeholder metal, kan satellitsignalet

ikke trænge igennem. I sådanne tilfælde er der ingen vej uden om en fast antenne. Fordelen ved placeringen af Streetpilot

er dog, at den er meget let at aflæse, når den står oven på instrumentpanelet. Øjenenes vandring fra

vejbanen til skærmen er meget kortere end, når du skal kigge ned på Blaupunkt-skærmen. Sollys er normalt intet

problem idet StreetPilot''s skræm giver en god kontrast.


Normalt har Streetpilot ingen problemer med at nå satelliterne.

Vi oplevede dog på Frederiksberg et par enkelt gange, at maskinen pludselig meldte, at den havde tabt forbindelsen til satelliterne.

Ifølge importøren, FairPoint, skyldes udfaldet typisk, at huse skygger for den lille antennes frie sigt. Der er dog

ikke tale om noget generelt problem og maskinen finder hurtigt satelliterne igen og genoptager automatisk guidningen.


Ved ibrugtagning

er StreetPilot ganske nem. Maskinen skal blot pakkes ud og tilsluttes cigartænderen i bilen. Efter strømmen er sluttet

går der lige lidt tid inden maskinen har fundet de 12 satelitteer og herefter er den klar til at navigere for dig.


Og netop

her er vi ved kernen i navigering: Indtastning af må/destinationl. Begge navigatorer kan finde et punkt på et kort. Det

er en stor hjælp for oftest ved du ikke hvad destinationen hedder men kan finde det på kortet.


At finde et punkt

via kort foregår derfor på følgende måde. Du zoomer ind på den landsdel du vil køre til og så

trykker du ja tak til at blive guidet derhen.


Hvis du kender adresse er det blot at taste vejnavn og bynavn ned. Det er lidt

mere omstændigt og her er Blaupunkt klart testens bedste. Indtastning sker hver hjælp af den medfølgende fjernbetjening

og er ganske let. Her kommer StreetPilot lidt til kort idet knappen til indtastning er en slags multiknap, der kræver lidt tilvænning.

Men begge maskiner har en hukommelse, hvor tidligere fundre punkter kan lagres så i løbet af brugen af ikke mindst SteetPilot

vil behovet for at taste nye adresser ind blive mindre.


Skærmen er størst hos Blaupunkt, men det er StreetPilot

der er mest imponerende. Det er tydeligt at Garmin, der producerer StreetPilot har fremstillet marineudstyr i mange år. Informationerne

på skærmen er bygget op i små grupper hvilket letter overblikket. Her skuffer Blaupunkt lidt. Skærmen er meget

større, men informationerne er lettere at afkode hos Garmin. Blaupunkt kan vise selve kortudsnittet i baggrunden mens piktogrammet

blendes ind over. Meget flot.


Begge stystemer fortæller, hvornår du skal dreje ovs. Foreløbig taler Blaupunkt

ikke dansk men det gør StreetPilot til gengæld. Højttaleren sidder i cigarstikket, der samtidig giver maskinen

strøm. Det virker meget fint. Blaupunkt vil i løbet af sommeren tale dansk og hvis man køber en Blaupunkt navigering

nu får man gratis en opdatering til danske tale, når den kommer i handelen. Lige nu er prisen for CD-rom med Skandinavien

2002 1106 kr.



Konklusion: StreetPilot mest anvendelig

De to maskiner navigerer stort set lige godt. Men vi kan konkludere,

at man som sælger fint kan nøjes med en StreetPilot III. At maskinen kan flyttes fra bil til bil betyder nemlig, at flere

personer i virksomheden kan dele en StreetPilot.


Med tanke på at StreetPilot kun navigerer ved brug af satelliter er maskinen

meget imponerende. Den lille skærm er tydelig og i brug overbeviser maskinen. Menuerne er overskuelige og kun ved manuel indtastning

af adresser er Blaupunkt lettere idet den har fjernbetjening.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen