Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

DSB-chef i topform

år i det private erhvervsliv. Fire år i det offentlige. For første gang sætter en person med jobmæssig

opvækst i det private erhversliv sig nu i chefstolen i DSB.


Keld Sengeløv - viceadministrerende direktør

i DSB siden 1997 - kan kalde sig adm. direktør. Konstitueret ganske vist, men han er også blandt ansøgerne til

stillingen, når etatens formand, Knud Heinesen, i løbet af et par måneder vælger afløseren for Henrik

Hassenkam.


- Jeg kom bl.a. til DSB for at bringe noget i hus fra den private sektor, men jeg vil sige, at der er højt

uddannede og kvalificerede medarbejdere i DSB. Jeg synes, vi over de senere år har vist, at der ingen grund er til, at man ikke

kan drive DSB lige så effektivt som et større børsnoteret selskab, siger Keld Sengeløv, p.t. viceadministrerende

direktør i De danske Statsbaner - fra 1. februar konstitueret adm. direktør.


Og selv om statsvirksomheden i Sølvgade

stadig slikker sine sår efter at have fået det røde kort for angrebsfejl af trafikminister Flemming Hansen omkring

udbuddet til de vestjyske jernbaner, er der ingen grund til at bede om time-out for den tidligere førsteholdsspiller hos FIF''s håndboldherrer.


Keld

Sengeløv er en sportsmand - og satser på et kontraangreb. For vinderen af den jyske storkamp, engelske Arriva, kan let

komme til at møde DSB på deres hjemmebane - England: Ét af de lande, hvor DSB satser på at få fodfæste.


Han

er nemlig medlem af bestyrelsen for DSB Sverige AB og DSB UK Ltd, for DSB''s fremtidsstrategi kunne godt være at byde på

de strækninger, som Arriva kører på i England i dag. Som medspiller i den europæiske Champions League for

jernbaneselskaber har DSB gode chancer for at slå igennem - selvom det bliver sværere, når man selv må afgive

point på hjemmebane.

DSB ser fremad

- Vi ser fremad. Også selv om vi ikke fik lov til at køre på de vestjyske strækninger.

Der er tale om 15 pct. af vores strækninger - men kun fem pct. af vores omsætning, siger Keld Sengeløv.


Netop

det faktum at DSB ejes af staten har sat afvisningen af det ellers billigste tilbud på de jyske strækninger på 80

mio. kr. mod 140 mio. kr. fra vinderne fra engelske Arriva i relief.


Trafikminister Flemming Hansen (K) har da også indrømmet,

at det kan være et problem, at ejeren af DSB og udbyderen af jernbanetrafik er den samme.


Det er alt andet end EU''s principper,

og ministeren afviser ikke, at DSB skal ændre status inden næste udbudsrunde, som er sat til tidligst 2005. Efter at der

er høstet erfaringer med Arriva.


- Vi hilser i dag Arriva velkommen som kollega, og vores fælles kunder skal ikke

mærke problemer i den retning.


DSB bliver altid skældt ud for ikke at køre til tiden, men togene kommer for

92 pct,''s vedkommende rettidigt. Da ErhvervsBladet besøgte Keld Sengeløv i denne uge på hans kontor i Sølvgade,

var det kun to Øresundstog, der var forsinkede i fire minutter. Det fremgik det af "Landets Puls" - Banestyrelsens

edb-program, der med små pile viser togene, og hvor en grøn pil betyder rettidigt.


Økonomien er da også

bedre end man tidligere har set. Overskuddet i 2000 var 777 mio. kr. og for 2001 ventes rekordresultatet på 1,2 mia. kr. Det har

155 mio. passagerer sørget for - alene syv mio. af dem passerede Storebælt.

Tog skal lejes

- Arriva stiller måske

med nyt materiel i Jylland, men efter udbudsmaterialet er vi forpligtede til at stille vores nuværende MR-tog til rådighed

på lejebasis - ligesom vi kan hjælpe med bl.a. vedligeholdelse og kørselsplanlægning.


Det er iøvrigt

slet ikke sikkert, at DSB - og andre togudbydere i Europa - med øget konkurrence vil eje deres tog. Så er leasing/leje

af materiel vejen frem.


- Vi har købt vores kommende IC4 tog. Et lejet tog derimod skal kunne videresælges til andre

- og så er det minimalt, hvad vi kan bestemme - bortset fra farvevalg.


67 dobbeltdækkertog begynder snart at ankomme

fra Bombardiers tyske fabrik til sommer. De sættes ind dels på nordbanen på Sjælland til Holbæk og Kalundborg

- og dels på sydbanen på Sydsjælland og Lolland-Falster. De lejede tog skal så afvikles over en fireårig

periode - i takt med IC4-togenes indsættelse.


Keld Sengeløv er i fin form til at løfte opgaverne efter Henrik

Hassenkam. Selv om læderkuglen er lagt på hylden, er han ikke sunket helt ned i stolen bag skrivebordet. Én gang

om ugen, gennem 15 år, har han svømmet én kilometer eller 40 bassinlængder i træk med kammeraten

Søren Bjerre Nielsen, koncerndirektør i Danisco. Det sker i den hjemlige svømmehal i Virum.






Er på

forkant

Men det er nu ikke nok motion for den topmotiverede angrebsspiller. Det bliver også til løbeture i weekenden samt

jævnlige tenniskampe og en fast årlig skitur sydpå.


- Som gammel sportsmand vil jeg holde mig i form. Og efter

40 banelængder og tre gange under den kolde bruser er man klar og starter lidt på forkant på sit arbejde, siger

Keld Sengeløv.


Turen fra hjemmet i Virum foregår dog oftest i bil. Sengeløv bor langt fra stationen, og

tit bliver det sent, inden dagens dont er overstået.


- Bilen og toget supplerer hinanden godt. Vi har derfor også

tænkt på at få flere "park-and-ride" p-pladser ved stationerne. Det er en del af strategien for at fastholde

det stigende passagertal.


DSB venter sig også meget af den kommende ringbane i København, der er kædet sammen

med S-toget og Metroen. Men DSB skal byde på optimal service, så kunderne ikke vender tilbage til bilen.


DSB har

samtidig kapacitetsproblemer. Dog primært i myldretider og i weekender. Derfor har man indført rabatter på de knapt

så søgte afgange.

Markedsføring

- DSB har kopieret det private erhvervsliv i spørgsmålet om markedsføring og

branding. Da jeg kom hertil i 1997, havde vi fem reklamebureauer. Reklamebureauet i dag hedder Bates.


Keld Sengeløv indrømmer,

at én af de største udfordringer er bedre information til kunderne - bl.a. i forbindelse med stop ude på linjen.

Men han understreger, at det er sikkerheden, der går forrest.


- Vi har især gjort meget for at gøre det bedre

på vores Øresundstog, som har givet mange problemer. Men vores problemer er intet at regne for dem, der er i Sverige,

der har en regularitet på kun 65 pct. Man har svært ved at opretholde kompetencen efterhånden som Svenska Järnväger

er blevet splittet op i så mange selskaber. Det giver problemer med driftsforstyrrelse, siger Keld Sengeløv.


Når

der skal konkurreres herhjemme - og måske privatiseres - ønsker DSB derfor at have frie hænder uden indblanding.




undgår man en gentagelse af elektrificeringen, der blev skrinlagt halvvejs, så el-tog i dag kun kører på

langture mellem Østerport og Sønderborg - mens dieseltog går til Frederikshavn. Der ligger fortsat betonklodser

og master rundt omkring og venter på strømmen.


- Vi har derfor valgt diesel til IC4 togene. Men Danmark er for lille

til højhastighedstog, siger Keld Sengeløv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen