Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Dit gamle ur kan være mange penge værd

watch
Foto:

Du går ikke selv med dit konfirmationsur længere, men det er der måske andre, der vil betale flere tusinde kroner for at få lov til.

København: Der findes mange kostbare ure rundt om i de danske hjem, som ligger og samler støv i stedet for at sidde rundt om et håndled.

Det kan eksempelvis være gamle arvestykker, som rent faktisk kan indbringe mange penge, hvis de ikke nødvendigvis skal blive i familien, fortæller Per Henriksen, ejer af butikken "Franz Jaeger & Me" i København, der har specialiseret sig i at videresælge vintage mærkeure.

- Selvfølgelig er der mange folk, der har fine ure liggende, som kan være sjove for de rette samlere, og som har noget værdi af en eller anden art, siger Per Henriksen.

Det er dog langt fra alle ure, der er mange penge værd, bare fordi de er gamle.

Legoklodser

Men de fleste specialister og auktionshuse vil med glæde vurdere din bedstefars armbåndsur gratis, inden du beslutter dig for, om du overhovedet vil sælge det.

- Det vigtigste for prisen er naturligvis fabrikant og urets stand, forklarer Kristan Haagen, vurderingssagkyndig i armbåndsure hos Bruun Rasmussen.

- Jeg forventer ikke, at folk på forhånd er eksperter med indgående viden, når de indleverer et ur til vurdering hos os. Men det er det, auktionshusene er til for. Nemlig at fortælle folk, om deres ur er noget værd eller ej. Og der ser vi altså nogle folk, der får sig en yderst positiv overraskelse, når de finder ud af, hvad deres gamle ur i virkeligheden er værd, siger Kristian Haagen.

Kristian Haagen har skrevet seks bøger om armbåndsure, og siden 2008 har han vurderet og solgt ure for millioner af kroner for Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

De helt store, kendte navne som Rolex, Patek Philippe og Omega ender som regel altid i kostbare hammerslag, men der findes også en lang række andre mærker som Movado, Zodiac og Certina, der kan indbringe pæne summer.

- Hvis der er en god historie bag uret, og har man den originale æske, den originale købskvittering og garantibevis, så bliver det selvfølgelig sjovere og mere interessant for en samler, understreger Per Henriksen fra "Franz Jaeger & Me".

Er urets mærke eller stand i sig selv ikke nok til at sikre en økonomisk gevinst ved videresalg, så kan armbåndsurets materiale til gengæld være det.

- Hvis folk kommer ind med et gammelt guldur, der som ur ikke er så meget værd, så råder vi ofte ejeren til i stedet at smelte det om, fordi det kan indbringe flere penge som guld end som ur, siger Kristian Haagen.

Mærket og urets stand er som regel det vigtigste med hensyn til urets værdi. Disse oplysninger kan oftest findes på nettet ved at finde eksempler på samme fabrikant og model.

Værd at vide om brugte ure:

- Har du stadig den originale emballage, kvittering og garantibevis, øger det altid urets værdi. Det giver en historie og en affektionsværdi, som samlere kan have interesse i.

- Uret skal helst være funktionelt. Hvis det er så gammelt, at der ikke længere fremstilles reservedele til det, falder videresalgsværdien som regel.

- Herreure er mere værd end dameure. Det skyldes, at der generelt er flere mandlige købere og samlere af kostbare armbåndsure.

- Generelt er brugte ure af schweiziske fabrikanter de mest kostbare og skal helst være mekaniske.

/ritzau/FOKUS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen