Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Disse varer kan du billigt bytte til økologi

øko
Foto:

Hvis prisen afholder dig fra at købe mere økologisk, så se her, hvilke varer du kan bytte ud - næsten uden at mærke det på budgettet.

Danmark har fået den grønne titel som verdensmestre i økologi, viser en undersøgelse fra Coops analyseafdeling. Vi er nemlig vilde med økologi - men desværre har prisen det med at lægge en dæmper på glæden.

Heldigvis er der en række varer, hvor du kan bytte fra konventionel til økologisk uden at få smerter i pengepungen.

Økologisk Landsforening opfordrer til at gå efter økologi i basisvarerne - altså dem, vi spiser meget af. Mælk, mel, havregryn, kartofler og gulerødder. De er typisk ikke så meget dyrere i økologisk udgave, fortæller foreningen til Ritzau Fokus.

Danmark er verdensmester i økologi Virksomheden Aarstiderne

Thomas Roland er chef for social ansvarlighed (CSR) i Coop peger på den samme tendens, nemlig at der ikke er den store forskel i råvareprisen mellem økologisk og konventionel mad på nogle af de mest basale varer - de varer som kommer næsten lige fra marken, bemærker han.

- Der, hvor forskellen er mindst, er på de varer, der er mindst forarbejdede, fortæller Thomas Roland. Det vil sige, at hvis varen går igennem et dyr, som skal fodres med økologisk foder, så bliver den tilsvarende dyrere.

Billede

Thomas Roland ser på prisforskellen mellem konventionelle og økologiske varer i den procentvise forskel og den absolutte forskel. Den absolutte forskel vil sige forskellen i kroner og ører, og det er ofte den, vi som forbrugere falder for.

- Vi ser det højeste salg af økologi på de relativt billige hverdagsvarer som æg, havregryn og mælk, hvor forskellen måske kun er et par kroner, siger Thomas Roland til Ritzau Fokus og tilføjer:

- Men i virkeligheden er forskellen fra den billigste konventionelle mælk til omkring fem kroner til den økologiske til omkring ni kroner i procent jo faktisk næsten en fordobling. Det tænker man ikke over, fordi der kun er tale om et par kroner.

CSR-chefen forklarer, at man i stedet kan regne på, hvor mange procent af varens pris forskellen fra konventionel til økologisk egentligt er. Her vil man typisk opdage, at selv om økologisk kød måske ser meget dyrere ud i prisforskel, så kan den procentuelle udvikling i pris fra konventionel til økologisk faktisk godt være mindre, end den er på eksempelvis æg og mælk.

Han tilføjer, at sammenligningen er svær at lave, fordi den billigste konventionelle discountvare ikke altid kvalitetsmæssigt kan sammenlignes med den billigste økologiske vare.

Billede

Nogle af de varer, der er lidt mere krævende at dyrke økologisk, er drivhusafgrøder som agurker og tomater, og her vil prisforskellen i procent også typisk være lidt større, tilføjer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen