Berlingske Business
14:34Pornoselskab søger konkursbeskyttelse

Disse oplysninger må du aldrig dele på nettet

Det er vigtigt at tænke sig godt om, inden man deler private oplysninger på internettet, lyder advarslen fra en it-sikkerhedsekspert.

Vi kender det alle sammen. Man har lige fået kørekort eller afleveret en vigtig opgave på studiet, og det vil man selvfølgelig gerne dele med alle sine venner på de sociale medier.

Til gengæld når man måske ikke lige at tænke på, at der kan være et cpr-nummer eller andre personlige oplysninger på det billede, man har lagt op, og det skal man passe på med.

Det fortæller Peter Kruse, der er it-sikkerhedsekspert hos CSIS.

- Der skal ikke meget til, før man begår en utilsigtet tanketorsk og får delt nogle oplysninger på de sociale medier, som andre folk kan misbruge. Og bordet fanger, når det først ligger derude, siger Peter Kruse til Ritzau Fokus.

Han nævner eksempler, hvor folk tager billeder af et nyt kørekort eller andre kort, hvor ens cpr-nummer står på og lægger det op på de sociale medier.

Selv om det ikke er tilsigtet, at folk lægger disse oplysninger på nettet, kan det have konsekvenser.

- Hvis du ønsker at stjæle en anden persons identitet, er et cpr-nummer ofte nok. Og det står jo så mange steder, hvor man kan risikere at dele det. Dit cpr-nummer står eksempelvis på dit cv, dit pas og dit sygesikringskort, siger Peter Kruse.

Han fortæller også, at det ikke nødvendigvis er noget problem, hvis en anden person får fat i en af dine oplysninger.

De helt store problemer kan opstå, hvis man får fat i flere oplysninger på den samme person.

- Det, man typisk ser, når folk prøver at svindle på nettet, er, at man kombinerer informationer. Det vil sige, at man har taget en oplysning fra et tidspunkt og en anden oplysning fra et andet. Og når man så kombinerer de to tal, så bliver det farligt.

Man kan derfor sige, at et bankkontonummer i sig selv ikke er farligt. Men kombinerer man det med nogle andre oplysninger, man eksempelvis har lagt op for år tilbage, kan det være et problem, siger Peter Kruse.

pix-Nomoreransom

Sociale medier som Facebook og Instagram er to af de steder, hvor du skal passe særligt på med ikke at dele personfølsomme oplysninger, da begge medier er åbne, i forhold til at andre mennesker kan se dine oplysninger.

Derfor bør man ifølge seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, Anette Høyrup, være opmærksom på, hvordan man bruger de sociale medier:

- Identitetstyvene ved eksempelvis godt, hvor vi danskere er mest sårbare, og derfor opsnapper de også informationer fra Facebook. Man bør derfor have en så lukket profil som muligt, og så skal man også undgå at bruge sit Facebook-login, når man bruger andre tjenester, siger hun til Ritzau Fokus.

Det er blevet den nemme løsning for mange at bruge sit Facebook-login i stedet for at oprette en profil en given hjemmeside. Men det bør man ifølge Anette Høyrup undgå, da man giver mange personlige oplysninger videre på denne måde.

07BUSNapatech-134900.jpg

- Når man bruger sit Facebook-login på andre sider, får de sider også adgang til dine oplysninger, billeder og så videre. Det er altså en høj pris at betale for at undgå at have endnu en adgangskode at skulle huske på, siger hun.

Det vigtigste råd er dog selv at få slettet billeder eller andre oplysninger fra nettet så hurtigt som muligt, hvis man er kommet til at lægge det op.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen