Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Din bilforsikring er alt for dyr: Giv den et tjek

12BUSToyota-Corolla.jpg
Af skade på Corollaen blev finansjournalisten ikke bare lidt klogere, men også en kende mere økonomisk velpolstret. Forsikringsselskabet meddelte ham nemlig, at præmien på kaskoforsikringen ville blive sænket. Foto: Jan Jørgensen

Det koster et ordentligt greb i lommen hvert år at forsikre ens bil. I virkeligheden burde alle danske bilister en gang om året tjekke, om de har den billigste og bedste forsikring. Og hvis ikke så skift selskab.

Du kan få en billigere bilforsikring. Du kører færre kilometer end beregnet, og derfor kan du spare penge på din bilforsikring. Sådan lød en besked fra mit forsikringsselskab i min e-boks.

En af de hidtil bedste beskeder, jeg har fået fra mit forsikringsselskab. Og med sikkerhed den eneste gang jeg har fået en besked om muligheden for en lavere præmie.

Den danske bildesigner Henrik Fiskers nyeste bil Karma , der er

Min forsikring er indrettet, så prisen blandt andet afhænger af, hvor mange kilometer jeg kører. Da jeg havde haft en skade på min bil, fandt forsikringsselskabet ud af, at jeg havde kørt under 50.000 km på to et halvt år, hvor jeg kunne køre en del mere.

Jeg har et par enkelte gange skullet bruge min forsikring og har ikke umiddelbart noget at klage på i den sammenhæng. Til gengæld er præmien langsomt, men sikkert bare kravlet i vejret over de senere år. Hvilket helt sikkert gælder rigtigt mange andre danske bilister.

Man kan spørge sig selv, hvorfor det er tilfældet? Og hvorfor er det, at eksempelvis priserne på forsikringerne ikke falder, efterhånden som værdien af bilen rasler ned. Hvis man kører mange år i bilen, er det til sidst rigtigt dyrt at have en kaskoforsikring.

17BUSTrafikuheld.jpg

Tjek en gang om året

Brancheorganisationen Forsikring og Pension, FogP, mener, at der er rigeligt med konkurrence, og at det er nemt nok at skifte forsikringsselskab. Branchen afviser derfor, at priserne bliver sat op, fordi selskaberne ikke slås nok om kunderne. Alligevel er det ret entydigt, at præmierne er vokset betydeligt hurtigere end alle andre priser.

I virkeligheden burde alle danske bilejere en gang hvert år tjekke, om man stadig har den billigst mulige bilforsikring. Hvis ikke, så overveje at skifte selskab.

Og hvis man har en ældre og brugt bil, bør man lave regnestykket, om det overhovedet kan betale sig at have en kaskoforsikring.

biler

På FogPs hjemmeside kan man se, at der faktisk er flere måder at opsige forsikringen på. Den normale vej er at gøre det til hoved­forfald. Det vil sige den ene gang om året, hvor præmien skal betales. Men det skal man huske at gøre en måned før, regningen dumper ind ad brevsprækken.

Men hvis man går i gang med den øvelse, melder sig det klare spørgsmål, hvor og hvordan man får man en billigere eller måske bedre forsikring. Den del er som regel endnu sværere end opsigelsen af den gamle forsikring.

Man kan finde diverse værktøjer på nettet til at hjælpe. Mest kendt er nok den officielle forsikringsguiden.dk, som er branchens egen, men guiden giver ikke nødvendigvis det rette billede. For der kan være samle­rabatter og lignende, som den ikke tager højde for. Skal man have det rigtige billede, er man nødt til at ringe rundt. Det er desværre nok en øvelse, man ikke får lavet særligt ofte.

bil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen