Berlingske Business
17:42

DFDS lokker med lave priser

Et rejsemål med superlavt prisniveau og billige priser ombord skal lokke danskere og svenskere til at sejle med DFDS til mini-ferie

eller ferie i Polen.



Netop nu er Duke of Scandinavia på vej hjem fra sin jomfru-sejlads til Gdansk i Polen med honoratiores,

inklusive skibets gudmor, Inger Samrén, gift med DFDS'' bestyrelsesformand, Ivar Samrén.



Hun navngav skibet kort

før den første tur eller rettere omdøbte det. For det er et af de mest populære skibe, der har fået

nyt navn. Nemlig Dana Anglia, som blev bygget på Aalborg Værft og indsat på Esbjerg-Harwich ruten i maj 1978 som

et af de mest luksuriøse skibe af sin art dengang.

Ro-pax på England

Men Englandsruten er ikke så givtig

på passagersiden mere, eftersom man kan flyve til landet på under to timer for 700 kr. tur/retur. Esbjerg-Harwich ruten

får i stedet to mindre såkaldte ro-pax skibe, hvor der er gjort mere plads til fragt, hvor England for DFDS fortsat er

en guldgrube.



DFDS solgte i 2000 sin transport- og speditionsafdeling



DFDS-Dan Transport til DSV gruppen for 5,5 mia. kr.,

så man i dag har DFDS Seaways og fragtdivisionen DFDS Tor Line. Pengene er - bortset fra 1,8 mia. kr. til aktionærerne

- brugt til at styrke begge divisioner. Nye mindre skibe på Harwich-ruten og et betalt Duke of Scandinavia skib har givet



DFDS

"vind i sejlene."

Køb og salg

To skibe er solgt, bl.a. King of Scandinavia til Tyrkiet,et nyt Oslo-skib,

Pearl of Scandinavia, er købt for én mia. kr. og dertil de to ro-pax skibe til Englandsruten - i øvrigt købt

i Polen og ombygget for 100 mio. kr. Endelig er der købt tre nye skibe til Tor Line for halvanden mia. kr.



- Vi har som

led i vores nye strategi købt 76 pct. af det litauske rederi Lisco i 2001 og 66 pct. af det norske rederi Lysline, og i august

flytter vi så ud i vores nye hovedsæde i Kalkbrænderihavnen - ved vores kommende terminaler, siger foresiddende

direktør i DFDS, Ole Frie.

Polen er billig

I Oslo er priserne også temmelig pebrede, men Polen har nogle af

Europas billigste priser. Det skal være det nye slaraffenland for de billigferie-hungrende danskere.



- Vi håber,

at passagererne får sin en stor oplevelse om bord på Duke of Scandinavia og i Gdansk, så de kommer igen, så

vi også tjener lidt penge, siger Ole Frie.



Det handler om belægningsgraden, og man skal ikke kun se, at der kan være 2.200

passagerer på Oslo-båden og kun 1.240 på Duke of Scandinavia.



Der er tale om en 18 timer lang sejlads fra

København via Trelleborg til Gdansk med ankomst næste morgen kl. 10.



Der bliver med afgang hver anden dag kl. 16.

Prisniveauet om bord ligger 30-50 pct. under priserne på Oslo ruten.



Morgenkomplet til Oslo koster 85 kr. til Gdansk kun

49 kr. En halv liter fadøl 29 kr. til Oslo og 22 kr. til Gdansk. Fragtpriserne er i øvrigt de samme som til Oslo. I

2003 vil gæsterne være fordelt med 50 pct. danskere, 30 pct. svenskere og 20 pct. polakker.

Lavere priser

Ser

man på ruten til Swinoujscie ligger prisniveauet på Duke of Scandinavia 25-30 pct. over, men DFDS mener, det er et andet

kundesegment og en højere kvalitet hos DFDS.



- Bortfald af tax-free butikkerne om nogle år vil blive vejet op af

lavere priser for kunderne, siger adm. direktør i



DFDS Seaways, Thor Johannesen.



Konkurrencen på Polen er

i øvrigt ret hård. Foruden det statsejede rederi Polferries, der sejler København - Swinoujscie, har Stena Line

to daglige afgange fra Karlskrona til Gdynia og Utility Line en afgang fra Ystad til Swinoujscie, men DFDS tror på en positiv

udvikling.



- Vi håber engang at kunne tilbyde en billet i kombination af fly den ene vej, men alle fly er i dag smækfyldte.

Vi ser gerne et samarbejde med et flyselskab, sagde Thor Johannesen.



Skibet er i øvrigt blevet ombygget i 1991 og igen

i 2000, da det var på værft i - ja, Gdansk.

Fra 348 kr.

Minicruise kan man få fra 348 kr. pr. person

i indvendig kahyt - på luksus/commodore klasse er prisen 1.648 kr. Med i prisen er en udflugt ind i middelalderbyen Gdansk,

hvor man nok vil kunne finde priser, der er lavere end selv på Duke of Scandinavia. Men det er jo ikke kun tax-free shopping,

der kan foretages på turen. I Polen er alt billigere - inklusive tøj, sko, briller og selv tandlæger, hvis man

har tid, men ellers kan man jo forlænge opholdet, eventuelt med en slotsferie, p.t. fra 1.448 kr. pr. person inkl. to nætter

på verdens største murstensborg Malbork eller tag bilen med og hold lidt længere ferie fra 699 kr. for en enkeltbillet

med to personer på liggeplads.

Sikkert med bil

Men det er ikke, fordi man måske ikke får bilen med hjem

igen (mange biler forsvinder hvert år).



DFDS mener ikke, det er risikabelt, hvis man tænker sig om og benytter overvågede

p-pladser. På bilsiden samarbejder DFDS i øvrigt med FDM.



Der er plads til 1240 passagerer om bord samt 416 personbiler

eller 45 trailere og lastbiler. Vogndækket vil fra begyndelsen blive fyldt med 30 lastbiler og trailere svarende til to tredjedele

af dækket.



DFDS åbner ruten til Gdansk som en strategisk satsning, der skal give overskud allerede efter to år

- med 170.000 passagerer efter det første år - og på sigt 190.000 passagerer pr. år.



Egentlig skulle

en rute til Gdynia (30 km nordligere) være åbnet i april, men kort før åbningen, blev ruten udsat, og at

det nu bliver Gdansk skyldes ifølge direktør Ole Frie, at man altid helst har villet sejle til Gdansk, men først

ikke kunne få de rigtige terminalfunktioner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen