Berlingske Business
17:42

Derfor tog det så lang tid for mig at skifte bank

jensbanker

Efter 25 år med den samme bankforbindelse har jeg fået indtrykket af, at vi - banken og jeg - arbejder i to forskellige retninger og har to helt vidt forskellige interesser. Tilliden er gået fløjten, skriver erhvervskommentator Jens Chr. Hansen.

Efter et langt tilløb har jeg endelig taget beslutningen. Fornuften har vundet over mageligheden. Jeg er i færd med at skifte bank.

Egentlig er jeg en af de meget konservative bankkunder. Jeg orker ikke at jage rundt efter slagtilbud i bankerne og skifte bank hvert andet år, og ja, det betyder givetvis, at jeg ikke til stadighed får de allerskarpeste priser, men for mig som bankkunde handler det i højere grad om helheden.

Jeg behøver ikke få de absolut laveste bankpriser, men jeg vil ikke være til grin for mine egne penge, og derfor skal min bank »blot« sørge for, at jeg har de rigtige priser, hvis de vil fastholde mig som kunde. Og så lige én ting til: Min bank må aldrig give mig et indtryk af, at jeg blot er en malke­ko. Jeg er fuldt og helt klar over, at banken skal tjene penge, men hvis jeg får opfattelsen af, at min bank ikke længere arbejder med mig, men imod mig, jamen så er det slut.

01BUSNORDEA-RESULTS-130022.jpg

Det er så sket nu. Efter 25 år med den samme bankforbindelse har jeg fået indtrykket af, at vi – banken og jeg – ­arbejder i to forskellige retninger og har to helt vidt forskellige interesser. Tilliden er gået fløjten. Derfor er jeg nu midt i et bankskifte.

Årsagen til min magelighed er, at jeg hidtil ikke har orket at skulle skifte dankort, pinkode, flytte betalingsservice, flytte depoter og pensionsopsparinger.

Efterhånden er jeg blevet en indlånskunde, mens jeg tidligere var en netto-udlånskunde. Jeg har ikke lån i banken, og det betyder, at jeg ikke behøver stå med hatten i hånden. Jeg er vel det, bankerne betragter som en »forvaltningskunde«. Jeg skal have forvaltet min pensionsopsparing og de beskedne frie midler bedst muligt.

Rigtig mange danske bankkunder har det åbenbart som jeg. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har således fået foretaget en Megafon-undersøgelse om bankskift. Den viser, at hver fjerde dansker over 60 år aldrig har skiftet bank. Og for bankkunder under 60 år viser det sig, at 18 procent aldrig har skiftet bank. Det kan man da kalde loyale bankkunder, ligesom jeg.

Nødgaard

Kommer i øvrigt også til at tænke på en helt frisk undersøgelse fra Finanstilsynet om, hvor længe det i grunden tager for at skifte bank. Overførselstider, som det hedder i banksproget. Det er sket på baggrund af klager over banker, som forhaler kundeskift så meget, at det mest af alt har karakter af decideret chikane.

Da Finanstilsynet undersøgte sagen, viste det sig, at 12.056 bankengagementer ventede på at blive overført til en anden bank.

Det er egentlig ikke så voldsomt. Mere problematisk er en eftersætning i Finanstilsynets redegørelse, der viser, at engagementer med en overførselstid på mere end 90 dage er nedbragt fra 7.077 til nu 1.169. Ja, en forbedring, men det er uforståeligt, at et bankskifte i vores moderne, teknologiske tidsalder i vildeste form skal kunne tage mere end tre måneder. Det er chikane.

Nordea

Nu er der så trådt nye regler i kraft om, at flytning af betalingskonti skal være gennemført inden for 12 dage. Andre konti, som f.eks. pensionsopsparingskonti, kan tage lidt længere tid.

Som sagt står jeg midt i et bankskifte, og jeg vil selvfølgelig holde øje med, at min gamle bank ikke unødigt forhaler overførslen af de forskellige konti til min nye bank.

Jens Chr. Hansen er Berlingske Business’ erhvervskommentator.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen