Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Derfor skal du klippe dit gamle kreditkort grundigt i stykker

Kreditkort
Dit aflagte kreditkort kan umiddelbart ikke misbruges, men så alligevel. Virkeligheden har før overhalet sikkerheden, vurderer eksperter. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2015) Foto:

Dit aflagte kreditkort kan umiddelbart ikke misbruges, men så alligevel. Virkeligheden har før overhalet sikkerheden, vurderer eksperter.

Når du får et nyt Mastercard, Visa- eller dankort, vil dit gamle kort typisk blive deaktiveret.

Men det er ikke ensbetydende med, at dit aflagte kort ikke kan være noget værd i hænderne på de forkerte.

Endnu er den type misbrug ikke registreret, men virkeligheden har før overhalet sikkerheden.

Det vurderer Mads Nørgaard Madsen, som er partner i PWC og leder af sikkerhedsrådgivningen.

Skimming af kreditkort.

»Vi ser ikke nogen stigning i salg af gamle kreditkort på det sorte marked på nettet. I øjeblikket er det iTunes-konti, der bliver ramt af phishing via snyde-sms'er, og før det var det misbrug af Uber-konti, der var i vækst,« forklarer han.

Det er dog ikke ensbetydende med, at man kan vide sig sikker, selv om man har fået lukket sit gamle, tabte eller stjålne kreditkort.

»Generelt skal man altid tage sig sine forholdsregler og for eksempel klippe sit gamle kort i stykker, for det er bare et spørgsmål om, hvem der er mest kreativ og regner ud, hvordan de kan udnyttes,« vurderer han.

Bankerne har gennem tiden tabt mange penge på svindel med kreditkort, og derfor øges sikkerheden også hele tiden.

Når dit kort bruges, kalder det op til banken, der så skal verificere det.

»Der findes jo lande, hvor svartiden vil være meget lang, fordi internettet er dårligt, eller de måske bruger fluesmækker. Herhjemme kan man også bruge et lukket kreditkort til at lægge i pant på en bar. Nogle steder kan man lægge sit kort i baren og drikke på det, før man skal betale,« forklarer Mads Nørgaard Madsen.

norwegian

Hos Nets er man ganske sikker på, at kunderne kan vide sig sikker, når de skifter fra et kort til et andet. Men derfor forsøger man hele tiden at komme fremtidige problemer i forkøbet.

I øjeblikket har man fokus på overgangen fra det fysiske kort til kort på mobilen.

»Hvis vi siger, at dit gamle kort også ligger på din mobil, og du endnu ikke har aktiveret dit nye kort, vil det gamle kunne misbruges, hvis nogen skulle få fat i din mobil. Det er sådan nogle sikkerhedshuller, vi forsøger at lukke præventivt,« forklarer Kaspar Kock Kristensen, der er vicedirektør og ansvarlig for misbrugsovervågningen i Nets.

Han understreger, at man endnu ikke har oplevet den form for misbrug, men at man hele tiden forsøger at være et skridt foran i forhold til kommende trusler.

EUROZONE-GREECE/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen