Berlingske Business

Derfor koster filmleje det samme på nettet

RB PLUS/PFS Filmleje koster det samme på nettet
ARKIVFOTO. Foto:

Der er stort set ingen forskel på prisen, når man lejer nye film på nettet. Først efter et stykke tid begynder priserne at variere.

København: Udlejning af nye film er i dag noget, der foregår på nettet. Når firmaerne bag udlejningen ikke længere skal betale for butikslokaler og personale, skulle man tro, at der var bedre råd til at konkurrere på prisen.

Men et tjek hos de danske udbydere viser, at priserne på de nyeste film er næsten identisk på 49 kroner.

Det undrer Rasmus Larsen, som er ansvarshavende redaktør hos mediet Flatpanels.dk, der guider til alt, hvad der har med tv at gøre.

- Selv om man ikke må prissætte på tværs af udbydere rent lovmæssigt, kan det godt virke som om, at det er det, man har gjort. Prisen virker til at være dikteret fra distributørens side, siger han til Ritzau Fokus.

nætflæx

Der kan dog være små udsving i prisen, og mange titler sættes også en smule ned efter et par uger.

- Men det afhænger meget af, hvor populær titlen er, og hvilket selskab der står bag, forklarer han. Ønsker man eksempelvis at se den nye Star Wars-film, "The Force Awakens", skal man ikke forvente at finde et godt lejetilbud hos nogen af udbyderne. Tværtimod.

- Det er ikke unormalt, at denne type film holder prisen over hele linjen, og faktisk vil man typisk slet ikke kunne leje den i de første uger. Her kan man kun købe den, siger Rasmus Larsen.

Han mener, at årsagen skal findes i, at der endnu ikke er så meget konkurrence på netop dette marked. Den vurdering er Søren Bo Rasmussen, som er kontorchef i afdelingen for medier og underholdning i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, enig i.

- Det er endnu et lille marked, og det er ret gennemsigtigt. Det er let for de enkelte udbydere at tjekke de andres priser og så lægge sig op ad dem, siger han.

Han mistænker ikke udlejerne for uærligt spil.

pix-Reed Hastings

- Når prisen synes uændret, trods reducerede omkostninger, kan det skyldes nye udgifter til oprettelse af it-systemer, manglende indtjening på salg af slik og alt andet ved siden af, vurderer han.

Skulle markedet vokse i de kommende år, forventer han dog en øget konkurrence på markedet, og så kan priserne måske udvikle sig.

pix-Boks

/ritzau/FOKUS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen