Berlingske Business

Derfor er det så svært at holde juleforbruget i snor

09BUSJuleshopping-paa-stroe.jpg
»Jeg forlod BR med en syntetisk julestrømpe, ditto nissehue og plasticskrammel nok til at fylde nyt i strømpen nogle dage frem – og et par hundredelapper fattigere.« Foto: Sarah Christine Nørgaard

Jeg har aldrig selv fulgt de gode råd om at sætte mig ned og lave et julebudget. Men jeg hører helt sikkert til dem, som burde gøre det.

Det stikker altid af i julen. Fristelserne er mange. Tiden er knap. Og den dårlige samvittighed over alt det, jeg ikke når, får bare pengene til at sidde lidt mere løst. Mit forbrug er ude af kontrol.

En YouGov-undersøgelse fra Nordea af danskernes juleforbrug viser, at hver voksen i gennemsnit forventer at bruge 5.050 kroner i år. Af dem er 3.280 kroner øremærket til gaver, mens de resterende 1.770 kroner er til alt det øvrige som julemad, pynt, træ og julefrokoster.

Er man to voksne i husstanden, er der altså en ekstra udskrivning på over 10.000 kroner i december. Og mit gæt er, at hovedparten af os kommer til at bruge flere penge, end vi lige regner med – og har lyst til.

pix-Norske juletræer

Som den uvildige privatøkonomiske rådgiver Lone Eriksen pointerer, kan man sammenligne pengevaner med spisevaner. Det er de små hapser, man ikke lægger mærke til, der gør forskellen. Og dem er der mange af i den søde juletid.

Eksempelvis har jeg netop tilbragt en frokostpause i BR, hvor jeg lettere desperat søgte rundt efter legetøj til en forsinket pakkekalender. Den flinke butik havde gjort det nemt for mig og samlet en masse ting tæt ved kassen i en prisklasse og størrelse egnet lige præcis til formålet. Jeg forlod BR med en syntetisk julestrømpe, ditto nissehue og plasticskrammel nok til at fylde nyt i strømpen nogle dage frem – og et par hundredelapper fattigere. Heldigvis er min søn kun to år, så han får nok ikke varige mén af, at vi allerede er et pænt stykke inde i december.

08BUSMine-Penge-Budget-1918.jpg

Intentionen var der ellers. En hjemmesyet strømpe med fine julemotiver og 24 små, nøje udvalgte pakker, der skulle gøre decembermorgenerne til noget helt særligt.

Næste år måske? I år må det blive de forhåndenværende søms princip, hvor vi løbende finder på noget at putte i den syntetiske strømpe. Helt sikkert ikke en løsning, som en privatøkonom vil bifalde.

Faktisk anbefaler Lone Eriksen, at man laver en udførlig plan for, hvor meget man forventer at bruge på de forskellige poster som gaver, indkøb og fornøjelser.

Når man har et budget med et samlet tal, er det nemmere at overskue, om man har råd og lyst til at bruge så mange penge på julen. Hvis tallet føles forkert i maven, må man gennemgå planen og finde de steder, hvor det er muligt at skære ned.

Det kan være, at man skal springe et julemarked eller Tivoli-turen over. Eller indsnævre kredsen af personer, man er på gave med. Man kan også melde ud, at man kun giver gaver til dem under 18 år – eller til dem man holder jul med, lyder opfordringen fra Lone Eriksen.

Julegaver - 10_201611081334061

Det er desuden en god idé, at man løbende skriver ind i sit julebudget, hvad man bruger penge på. Så er det nemmere at gribe ind, hvis impulskøbene begynder at tage overhånd. For ifølge rådgiveren er netop impulskøb et stort problem for mange i julemåneden.

Indrømmet: Jeg har aldrig selv fulgt de gode råd om at sætte mig ned og lave et julebudget. Men jeg hører helt sikkert til dem, som burde gøre det. Når det kommer til jul, er rettidig omhu og planlægning ikke min stærke side. Til gengæld ved jeg af erfaring, at indkøb af gaver, mad og juletræ sjældent bliver billigere af at vente til sidste øjeblik.

Louise Kastberg er privatøkonomisk journalist på Berlingske Business.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen